Kada pomislimo na laganu muziku i mirno talasanje vode, prvo što bi moglo da nam padne na pamet jeste gondolijer koji krstari venecijanskim kanalima. Tradicionalne pesme koje oni izvode zovu se barkarole, što u prevodu sa italijanskog jezika znači pesma na barci. U 18. i 19. veku barkarole su se mogle naći i u različitim žanrovima umetničke muzike, od operskih arija do karakternih klavirskih komada. Jedna od najpoznatijih klavirskih barkaroli potiče iz pera Frederika Šopena. U njegovoj Barkaroli u Fis-duru čujemo ritmičko-melodijske figure koje sugerišu blago talasanje barke na vodi.
U skladu sa temom biram i kompoziciju Igra vode u vili d`Este koja čini deo III sveske „Godina hodočašća“ Franca Lista. Vila d`Este nalazi se u gradu Tivoli kraj Rima, potiče iz 16. veka, pod zaštitom je Uneska, jer predstavlja fin primer renesansne arhitekture sa prelepom baštom dizajniranom u istom stilu. Naročito je poznata po svojim fontanama. Lepote ovog zdanja inspirisale su mnoge umetnike – pesnike, slikare i muzičare. Franc List je u svojoj kompoziciji uspešno preneo fizičku i akustičku pojavnost vode koja se preliva u fontanama ovog zdanja.
Ovom kompozicijom List je najavio jednu od omiljenih tema muzičkog impresionizma, ali i izražajna sredstva tog stila koji je obilato koristio upravo koloristički potencijal melodike i harmonskog jezika. Slikari i kompozitori druge polovine 19. veka bili su veoma intrigirani vodenim površinama i igrom sunčeve svetlosti na njoj.
Jedan od najpoznatijih primera u kojima se muzikom opisuje igra vode nalazi se u opusu Morisa Ravela. U pitanju je njegov klavirski komad Igra vode iz 1901. godine. U ovoj zvučno i pijanistički briljantnoj kompoziciji, Ravel veoma uspešno i maštovito koristi tonske osobenosti klavira, čiji staklasti zvuci u sitnom, živahnom nizanju stvaraju skoro opipljivu predstavu prskanja vode, pod kojom se, kako stoji u podnaslovu tog komada, „vodeni bog smeje, jer ga ono golica“.
No comments:
Post a Comment