Ljudski glas uvek je na najlepši i najpribližniji
način dočaravao pesmu
ptica u umetničkoj muzici. Tu pojavu najčešće vezujemo za proleće, pa se
imitacija ptičje pesme često javlja u delima inspirisanim tim godišnjim dobom.
Prvi deo priče o ovoj temi doneće odabrana dela iz muzike srednjeg
veka, renesanse i baroka. U
pitanju su kompozicije Žana
Vajlana, Vilijama Vajkomba, Klaudija Monteverdija, Kloda Dakena, Antonija
Vivaldija i Georga Fridriha Hendla. Time ujedno obuhvatamo stvaralaštvo kompozitora
različitih zemalja.
Od svih ptičjih motiva kompozitore je najčešće
privlačio karakterističan glas kukavice, verovatno zbog svoje jednostavnosti i
muzičke čistote, jer se lako podražava. Dovoljno je napisati samo dva tona u
intervalu male terce naniže. Takav motiv lako se ugrađuje u svako muzičko
tkivo, a dovoljno je upečatljiv. Upravo se prepoznatljivi zvuk kukavice čuje u
kompoziciji Sumer is icumenin iz sredine 13. veka. To je verovatno najraniji
primer ptičje pesme zapisane u notama. Reč je o srednjovekovnoj engleskoj roti,
vrsti kompozicije sličnoj kanonu, poznatoj i pod nazivim Letnji kanon
ili Pesma kukavice. Naziv dela u prevodu sa staroengleskog znači „stiže
leto“. Iako je autor muzike nepoznat, pretpostavlja se da bi to mogao biti
Vilijam Vajkomb, engleski kompozitor koji je verovatno sedamdesetih i
osamdesetih godina 13. veka radio kao horovođa malog manastira u Herefordširu.
Iako bi se staroengleska reč sumer mogla prevesti kao leto, ona se može odnositi i
na proleće, a to potvrđuju i same reči pesme, gde se govori o buđenju prirode –
procvetalim livadama, olistalom drveću i, naravno, kukavici koja neprestano
peva.
Muzikolozi Metju Hed i Suzana Klark veruju da je
pevanje ptica imalo veliki, zapravo nemerljiv uticaj na razvoj muzike. Ono je
tokom istorije na kompozitore uticalo na nekoliko načina: oni su mogli biti
inspirisani pevanjem ptica, ali da ne pribegavaju imitaciji, mogli su da
oponašaju i stilizuju njihovu pesmu ili su mogli da uključe snimke ptičje pesme
u svoje radove. Muzika ima značajne mogućnosti zvučnog opisivanja koja se kreće
od doslovnog, onomatopejskog podražavanja, preko različitih stepena stilizacije,
do složenijih asocijacija. Zato se u umetničkoj muzici često govori o
takozvanom tonskom slikanju. Zvučno podražavanje se, naravno, može primeniti
samo na one vanmuzičke pojave koje se i same predstavljaju zvukom ili bar
sadrže zvučnu komponentu kao jedan od bitnih činilaca, napominje naš ugledni
kompozitor i muzički teoretičar Dejan Despić. Mnoge takve pojave mogu se veoma
ubedljivo tonski predstaviti pretvaranjem u muzičke elemente, kao što su
melodija, ritam, pokret ili sazvučje. Neki zvuci iz prirode su već sami po sebi
muzika, upravo pevanje ptica, koje je nebrojeno puta inspirisalo kompozitore.
Najčešće je imitiran poj slavuja i kukavice, a među najranijim primerima su i
kompozicije francuskog muzičara Žana Vajlana, koji je bio aktivan u drugoj polovini
14. veka. Pripadao je stilu ars subtilior
čije su osnovne karakteristike složenost ritma i notacije. Poznato je svega
nekoliko njegovih dela koja se nalaze u rukopisu Šantiji, a upravo se u
njegovom najpopularnijem komadu, Par
maintes foys, pojavljuje imitacija pevanja ptica. O popularnosti te pesme
znamo zahvaljujući brojnim kopijama u drugim rukopisnim izvorima tog vremena.
Tekst donosi ne baš tako idiličnu priču o pevanju ptica u šumi jednog prolećnog
dana, koje primećuju da slavuj ne želi sa njima da se druži, pa odlučuju da je
napadnu. I ovde se lako prepoznaje
naturalističko oponašanje pesme ptica.
Hod
kroz muzičku istoriju nastavljamo u epohi visoke renesanse, a iz engleskog i
francuskog prelazim na italijansko stvaralaštvo. Jedan od najprepoznatljivijih
žanrova renesanse je madrigal, višeglasna svetovna vokalna kompozicija
pisana na tekstove najznačajnijih književnika. Upravo u madrigalima često
možemo čuti suptilne primere već spomenutog tonskog slikanja, zato što je
renesansa iz ranijih epoha baštinila tradiciju po kojoj muzička umetnost ima
retorički karakter, čak i kada ne postoji književni tekst kao predložak
kompozicije. Tako se u madrigalima neretko javljaju zanimljivi kompozicioni
potezi kojima se muzikom dočarava neka vanmuzička pojava. Recimo, ako se u
stihovima pominju nebesa, tada melodijska linija ide uzlazno, ako se dočarava
ćarlijanje povetarca, žuborenje potoka ili pesma ptica, tada se to neizostavno
oslikava muzičkim sredstvima. Isto tako, ptica je bila i ostala, pa i u
narodnoj književnosti, verni prijatelj čoveku kojem on najčešće poverava svoje
ljubavne jade. Baš u jednom madrigalu italijanskog kompozitora Klaudija
Monteverdija lirski subjekt se obraća `slatkom slavuju` i kaže da njegova pesma
ne vredi ništa u poređenju sa ptičjim pojem kojim doziva svoju dragu. Stihove
madrigala Dolcissimo usignolo napisao
je Đovani Batista Guarini.
Iako kompozitor ovde nije dočaravao pesmu ptica,
ona se nalazi u samom centru pažnje pesnikovih stihova. Takva pesnička
ostvarenja, u kojima se autor stihova obraća ptici kao vernom drugu, zaista su
brojna u muzičkoj literaturi, a posebno mesto imaju u epohi romantizma, kada je
i procvetao žanr solo pesme, naročito u zemljama nemačkog govornog područja.
Francuski barokni kompozitori gajili su veliku sklonost prema
komponovanju slikovitih minijatura, svojevrsnih zvučnih sličica, a jedan od
najupečatljivijih primera pronalazimo u opusu Kloda Dakena. Reč je o komadu Kukavica iz 1735. godine. U tom delu skladno je spojen osnovni motiv, karakteristična
stilizacija glasa kukavice, sa čvrstim, čisto muzičkim oblikom. Bez obzira na
prisutan opis, koji je lako uočljiv i veoma uspeo, Dakenov komad je i dalje pre
svega muzika, a tek na drugom mestu i tonska slika, naglašava muzički teoretičar Dejan Despić. To je svakako i zbog skromnijih
zvučno-deskriptivnih mogućnosti klavsena, preteče klavira, omiljenog
instrumenta francuskog baroka.
Umetnička muzika je zaista prebogata primerima u
kojima se određeni instrumenti vezuju za neke vanmuzičke pojave – drveni duvači
su dobili ulogu pastoralnih instrumenata, a horne i trube su neretko korišćene
za dočaravanje lova. Međutim, i orgulje su, kao kraljica instrumenata, kako je
to govorio Mocart, pogodne da zamene sve druge instrumente i da dočaravaju neke
lirske vanmuzičke pojave, a ne samo da prate crkvenu službu u rimokatoličkim i
protestantskim hramovima. Upravo se dijalog slavuja i kukavice čuje u drugom
stavu Koncerta za orgulje, gudače i
kontinuou F-duru Georga Fridriha Hendla. Delo je premijerno izveo
sam kompozitor 1739. godine kao uvodnu kompoziciju na prvom predstavljanju
oratorijuma Izrailj u Egiptu u
Londonu. Pošto je bio virtuoz na orguljama, dela pisana za taj instrument Hendl
je često izvodio kako bi privukao publiku da sluša njegove oratorijume. Neretko
je u određenoj meri i improvizovao solističku deonicu na licu mesta, što se
vidi po oznakama ad libitum u
partituri. I ovde se lako prepoznaju sad već sasvim
tipizirani muzički motivi koji sugerišu pesmu ptica.
Još jedan interesantan primer stilizacije ptičje
pesme u baroknoj instrumentalnoj muzici nalazi se
u opusu italijanskog majstora Antonija Vivaldija. Reč je o Koncertu za flautu, gudače i kontinuo op. 10 br. 3 u D-duru, nazvan
`Il Gardellino` što u prevodu znači češljugar. To je vrsta male
ptice iz porodice zeba, a odlikuje ga lep izgled i, naravno, milozvučna pesma.
I kod Vivaldija je, kao i u prethodnim primerima, muzički motiv proistekao iz
stilizacije ptičje pesme, te on, osim kao opis neke vanmuzičke pojave, na
slušaoca deluje prvenstveno kao građa za razvoj čisto muzičkog oblika. Poput
mnogih drugih, i ovaj solistički koncert napisan je za devojke iz venecijanske
Bolnice milosrđa, gde je Vivaldi predavao muziku i pisao prigodne kompozicije
za štićenice te ustanove. Jasno je, na osnovu tehničkih zahteva, da je delo
namenio za jednu od svojih spretnijih učenica, a pesma češljugara prepoznaje se
na početku prvog stava, kada flauta započne cvrkutavu solističku kadencu koja
se potom pretvara u dijalog sa violinama.
No comments:
Post a Comment