Jedna od tema kojoj sam posvetila više emisija kada sam radila kao muzički urednik na radiju bila su godišnja doba i kako su ih kompozitori različitih epoha predstavljali u svojim delima. U ovom tekstu osvrnuću se na nekoliko primera u kojima se dočarava proleće. Zaista je veliki broj kompozicija sa
temom proleća u umetničkoj muzici, ima ih u svim oblastima stvaralaštva -
od malih formi poput pesama, horskih kompozicija i instrumentalnih
komada, preko simfonija i poema do baleta i opera. Ovog puta predlažem
nekoliko minijatura - vokalnih i instrumentalnih - koje slobodno možete dodati na vašu plejlistu omiljene prolećne muzike. Dok uživate u muzici, možete zamisliti da se šetate ovom livadom kraj reke, koju je na platnu, u tipičnom plenerističkom stilu, naslikao Alfred Sislej.
Počnimo od klavirske muzike ranog romantizma. Feliks
Mendelson je od 1829. do 1845. godine napisao ukupno osam zbirki od po
šest klavirskih komada, nazvavši ih pesmama bez reči ili Lieder ohne
Worte. "Frühlingslied" (Prolećna pesma) čini deo pete knjige. Komad je u
Engleskoj bio poznat i pod nazivom Camberwell Green, zato što se tako
nazivalo mesto u Londonu gde je Mendelson boravio kada je napisao to
delo.
Ovde možete čuti obradu tog klavirskog komada u izvođenju klarinetiste Andreasa Otenzamera i pijanistkinje Judže Vang.
Franc
Šubert je komponovao nekoliko pesama prolećne tematike. Jedna od
najlepših je “Im Frühling” iz 1826. godine. Stihovi, koje je napisao
Ernst Šulce, govore o ljubavi i gubitku u jeku buđenja prirode u
proleće. Posebno treba obratiti pažnju na promene tonskog roda u ovoj
pesmi, jer kako narator u pesmi prelazi sa spokojnih sećanja na one ne
tako spokojne, Šubert menja tonski rod iz dura u mol.
U
opusu francuskog neoklasičara Darijusa Mijoa postoji nekoliko
kompozicija sa temom proleća. Napisao je dve zbirke klavirskih komada
pod nazivom “Printemps I & II”, balet “Jeux de Printemps”, kamernu
simfoniju “Proleće” i komad za violinu i orkestar “Concertino de
printemps”.
Ponekad
za proleće možemo vezivati i pomalo melanholična osećanja, naročito kada je reč o sledećoj kompoziciji. “Prolećna pesma”
za violončelo i klavir engleskog kompozitora Frenka Bridža izvorno je
pisana za violinu, a čini deo zbirke od četiri komada koji su nastali
1912. godine.
No comments:
Post a Comment