Italijanski koloraturni sopran Luiza Tetracini, firentinski slavuj, kako su je
prozvali, bila
je jedna od najboljih operskih pevačica početkom 20. veka. Krasila ju je savršena pevačka
tehnika, neverovatna pokretljivost glasa i lakoća u pevanju najviših
tonova. Za razliku od nekih pevačica, čiji su tonovi u najvišem registru
bili tanki i prozračni, Luizini su bili punog zvučanja, tamne boje, ali
i neophodno zvonki. Bila je niskog rasta, a kako je starila, dobijala
je i na težini, ali je, kažu savremenici, imala veoma prijatnu ličnost,
što ju je činilo popularnom među kolegama. Njen najbolji prijatelj bio
je čuveni tenor Enriko Karuzo. Nakon njegove prerane smrti, Luiza je
bila veoma potištena, osim ostalog i zbog toga što nije stigla da ga
vidi pre nego što je umro. Omiljenu ulogu – lik Lučije u Donicetijevoj
operi “Lučija od Lamermura” – Luiza je pevala više od 100 puta. Udavala
se tri puta, a tokom karijere duge tri decenije dobro je zarađivala.
Međutim, do pred kraj života nije joj mnogo od tog bogatstva ostalo, ali
je, kako kažu savremenici, i pored toga zadržala veselu narav. Ona se
očitovala na sceni kada je tumačila komične uloge.
Od debija u rodnom gradu do dalekih destinacija
Rođena
je 29. juna 1871. godine u Firenci. Počela je da uči pevanje sa
starijom sestrom Evom, koja je i sama bila proslavljeni dramski sopran.
Potom je pohađala i konzervatorijum. Uspešno je debitovala 1895. godine
kao Ines u Majerberovoj operi “Afrikanka”. To joj je donelo nastupe
najpre u različitim italijanskim gradovima, ali i angažmane u Rusiji,
Meksiku i Južnoj Americi u periodu od 1891. do 1906. godine.
Senzacionalni nastup u Londonu donosi svetsku slavu
Prvi
put je nastupila u londonskom Kovent Gardenu kao Violeta u Verdijevoj
“Travijati” 1907. godine. Izazvala je tada senzaciju, jer ju je publika
čak dvadeset puta aplauzom pozivala da se pokloni ispred pozorišne
zavese. S obzirom na to da je oduševila tamošnju publiku, do 1912.
godine redovno se pojavljivala na sceni spomenutog pozorišta i to u
ulogama Đilde, Lučije, Amine, Margerite de Valoa i mnogim drugim.
Miljenica njujorške publike
Sa
repertoarom iz Londona, ali uz još nekoliko vrhunskih koloraturnih
rola, poput Lakme, Dinore ili Elvire, Tetracini je bila omiljena
pevačica njujorške publike, ali ne na sceni čuvenog Metropolitena, već u
pozorištu na Menhetnu. Međutim, kratko se pojavila i u Metropolitenu,
ali samo u sezoni 1911-1912. nastupivši ukupno osam puta kao Lučija,
Đilda i Violeta. U godinama do pred početak Velikog rata pevala je i u
Čikagu i Bostonu. Nakon toga, Luiza se posvetila koncertnom pevanju, a
kasnije i pedagoškom radu. Svoju karijeru predstavila je u knjizi My
Life of Song, a napisala je i priručnik How to Sing.
Snimci za poznate izdavačke kuće
Srećom,
Luiza Tetracini je ostavila dosta snimaka, pa možemo čuti kako je
zvučao njen glas. Videćete, neuobičajeno taman za naše današnje poimanje
koloraturnih soprana, koji su neretko (isuviše) svetli i malog glasa.
Standardi su, naime, pre stotinak godina bili sasvim drugačiji u odnosu
na današnje. Moj prvi
predlog bi bio snimak arije Io son Titania iz opere “Minjon” Ambroaza
Tomasa. Izvorno je napisana na francuskom jeziku, ali ovde Luiza peva
prepev na italijanski, što nije bilo neuobičajeno u to vreme. Obratite
pažnju na lakoću i fleksibilnost glasa, ali najviše na tamnu boju, bez
obzira na to što se radi o najvišem ženskom glasu - koloraturnom
sopranu.
Arija Ah,
non giunge iz opere “Mesečarka” – još jedan dobar primer fleksibilnosti
Luizinog glasa, koji ostavlja utisak da se radi o jednostavnoj ariji.
Arija
Lučije Regnava nel silenzio, snimljena 1909. godine, pokazuje da je
Luiza osim virtuoznosti posedovala i muzikalnost. Odnosno, imala je i
taj čuveni, u belkantu neizbežni legato cantabile.
No comments:
Post a Comment