Krećemo u još jednu šetnju ulicama Beča. Ovoga puta posećujemo mesta gde su izvođena Mocartova dela. Dok se neka od tih mesta i danas mogu videti u tom gradu, neka više ne
postoje, ali se mogu videti na starim prikazima, kao što su ulja na
platnu ili gravire.
Sredinom 18.
veka, Beč je bio četvrti po veličini grad u Evropi. Unutar gradskih
zidina živelo je oko 50 hiljada ljudi, dok je u predgrađima bilo 120
hiljada stanovnika. Taj broj je dostigao pola miliona u poslednjim
decenijama tog stoleća, baš u vreme kada je Mocart živeo i stvarao u tom
gradu. Nakon pobede nad Turcima 1683. godine, graditeljske aktivnosti
su procvetale, a do kraja narednog stoleća grad je dobio popločane ulice
i šire saobraćajne trake, ali mu je i dalje nedostajalo centralno
snabdevanje vodom. Kada je Mocart stigao u Beč 1781. godine, oko grada
je stajalo srednjovekovno utvrđenje, a široka zona oko grada, gde se
nisu nalazile kuće ili zgrade, činila je vidljivu razliku u odnosu na
predgrađa.
Najveći broj
mesta, vezanih za Mocartov život, kao što su stanovi u kojima je živeo,
važne dvorane u kojima je nastupao ili bio aktivan kao muzičar, nestale
su sa gradske mape savremenog Beča. Kompozitor je živeo u 14 stanova
tokom desetogodišnjeg boravka u tom gradu, ali jedino je stan na prvom
spratu zgrade u ulici Domgasse ostao manje ili više
nepromenjen iz vremena kada je porodica Mocart tamo živela više od dve i
po godine. Tamo se danas nalazi muzej posvećen kompozitoru.
Međutim,
postoji još nekoliko mesta koja i danas svedoče o uspesima
kompozitora. Jedno od takvih je barokna Palata Kolalto, izgrađena negde
oko 1671. godine, u kojoj je Mocart prvi put svirao u Beču kao
šestogodišnje čudo od deteta. Bilo je to oktobra 1762. godine, pred
grofom Kolaltom, po kojem je i zgrada dobila naziv. Nažalost,
posetiocima nije dozvoljen ulaz u palatu, jer nije otvorena za javnost,
ali se na fasadi nalazi ploča na kojoj piše:
“U
ovoj kući se u drugoj nedelji oktobra 1762. godine Volfgang Amadeus
Mozart (1756-1791) prvi put javno predstavio u gradu koji će postati
njegov dom i sudbina.”
Palata Kolalto
Nekoliko
dana kasnije Mocart je nastupao i pred caricom Marijom Terezijom u
Palati Šenbrun. U crkvi iz 18. veka, u trećem bečkom okrugu, koja je
nekad služila i kao sirotište, dvanaestogodišnji Volfgang je dirigovao
Svečanu misu u c-mollu. Bilo je to 7. decembra 1768. godine prilikom
osvećenja ovog hrama i to u prisustvu carice Marije Terezije. Danas je
to crkva Rođenja Bogorodice. Ploča podseća na taj događaj u životu
mladog muzičara, a na njoj piše:
“Dvanaestogodišnji
V.A.Mozart dirigovao je svoju prvu Svečanu misu u ovom domu Božjem
povodom njegovog osvećenja u prisustvu carice Marije Terezije
7.12.1768.”
Evo kako zvuči jedan deo iz Mocartove mise koja je izvedena tom prilikom.
U
sklopu palate Šenbrun nalazi se oranžerija sa egzotičnim biljkama,
izgrađena 1754. godine tokom vladavine cara Franca I i carice Marije
Terezije. Zimi je kolekcija biljaka smeštena u velikom stakleniku, a
tokom letnjih meseci seli se u baštu oranžerije koja se pretvara u
veliku botaničku baštu na otvorenom. Danas se može slobodno posetiti, uz
ulaznicu, a dostupna je tokom proleća, leta i rane jeseni.
Upravo
je u toj oranžeriji premijerno izveden Mocartov zingšpil “Direktor
pozorišta” 7. februara 1786. godine. Car Jozef II pozvao je goste na
privatnu zabavu, organizujući pri tom i malo muzičko takmičenje između
njega i Salijerija. Prvi je napisao nemački zingšpil sa već navedenim
nazivom, a drugi italijansku komičnu operu “Prvo muzika, potom reči”.
Mocartovo delo traje oko pola sata, ima samo četiri pevane numere, ali
dosta govorenog dijaloga, što i jeste odlika ove vrste nemačke opere.
Možete se definisati kao parodija na temu pevačke taštine.
Na
audiciji koju je organizovao impresario Frank dve pevačice pokazuju
vokalne mogućnosti tako što pevaju svoje arije, trudeći se da dobiju
titulu glavne zvezde i naravno veću platu. Posebno je komičan deo u
kojem primadone pevaju o plemenitosti svojih pevačkih veština,
istovremeno pokušavajući da pobede onu drugu tako što izvode sve više
tonove. U pitanju je urnebesni tercet “Ja sam prva pevačica”. Ulogu
gospođice Zilberklang pevala je Katerina Kavalijeri, a njenu protivnicu
madam Herc tumačila je Alojzija Veber. Gospodina Fogelzanga pevao je
tenor Valentin Adamberger.
Podsetimo se terceta u kojoj se nadmeću dve primadone - u ovom slučaju soprani Kiri te Kanava i Edita Gruberova.
Iste
godine kada je za visoke goste cara Jozefa II igran “Direktor
pozorišta”, još jedan jednočini zingšpil, “Bastijen i Bastijena”,
predstavljen je odabranoj publici, ali ovoga puta u domu doktora Franca
Antona Mezmera. Njegova rezidencija nalazila se u današnjoj ulici
Rasumofskygasse, ali više ne postoji na mapi grada. Mocart je tada, da
podsetim, imao svega dvanaest godina.
Takođe,
dva dvorska pozorišta, Altes Burgtheater na Mihaelerplacu, koji je
postojao do 1888. godine, i Kärntnertortheater, koji je bio lociran
približno tamo gde se danas nalazi Hotel Zaher, više ne postoje u Beču.
To su takođe bila mesta gde su priređivani koncerti pre nego što su
izgrađene namenske dvorane. Oba pozorišta bila su veoma važna za
Mocartovu muzičku karijeru, jer su u starom Burgteatru izvedene tri
njegove opere i mnoga druga dela.
Takođe,
restorani i kafići su bili adaptirani za potrebe održavanja koncerata.
Na taj način je, na primer, korišćen restoran na prvom spratu zgrade u
parku Augarten, gde su postojali balska dvorana i soba za bilijar. Na
tom mestu je Ignac Jan pokrenuo takozvane jutarnje koncerte kao posebnu
atrakciju restorana koji je vodio, a bio je vlasnik još jedne dvorane u
ulici Himmelpfortgasse, gde je Mocart poslednji put nastupio kao
pijanista. Bilo je to svega nekoliko meseci pre smrti, 4. marta 1791.
godine. Osim Mocartovih, u dvorani restorana u Augartenu izvedena su i
Betovenova i Šubertova dela.
Još
jedna važna koncertna dvorana nalazila se u zgradi Mehlgrube, koja je
na prvom spratu imala koncertnu i balsku dvoranu, a ujedno je bila
restoran. Naziv restorana potiče od činjenice da je to mesto vekovima
bilo gradsko skladište brašna (Mehl na nemačkom znači brašno). Mocart je
u tom prostoru javno nastupao kao pijanista i dirigent od 1782.
godine.
Canaletto: Der Neuer Markt
U toj koncertnoj dvorani premijerno je izveden "Klavirski koncert u d-mollu KV 466". Bilo je to 11. februara 1785. godine. Zanimljivo je napomenuti da je Mocart delo završio svega dan ranije.
Palata Aueršperg
Palata Aueršperg
je pravi barokni dragulj Beča. Izgrađena je 1710. godine i prvobitno je
nosila naziv Palata Rofrano. Krajem tog stoleća kupio ju je princ Johan
Adam Aueršperg, a danas je mesto gde se i dalje održavaju koncerti,
balovi i druge privatne zabave. Jedna od soba u palati nosi naziv
Idomeneosaal, jer je 1786. godine tu priređeno koncertno izvođenje
Mocartove opere Idomeneo. Za to izvođenje Mocart je ulogu Idamantea,
izvorno namenjenu kastratu, priredio za tenora.
Kako
tada još uvek nisu postojale koncertne dvorane, poput Muzikferajna,
muzika se mogla čuti u palatama bogatih pripadnika srednje i visoke
klase ili u drugim prostorima, poput velikog hola Carske i dvorske
biblioteke, danas Austrijske nacionalne biblioteke. Tu su, na primer,
izvedeni Hendlovi oratorijumi koje je Mocart orkestrirao. Poznata je
činjenica da je dela baroknih majstora, poput Baha i Hendla, mladi
muzičar proučavao u domu Gotfrida van Svitena.
Do
1911. godine u Beču je postojala i zgrada Trattnerhof, izgrađena
sedamdesetih godina 18. veka. Na tom mestu je Mocart kratko živeo 1784.
godine. Prostrana dvorana te kuće bila mu je često na raspolaganju za
priređivanje koncerata. Vlasnik je bio izdavač Johan Tomas Tratner koji
se podigao na društvenoj lestvici do statusa plemstva. Njegova mlada
žena Marija Terezija fon Tratner bila je jedna od prvih Mocartovih
učenica u Beču. Kako je imala dobre veze u bečkom društvu, pomogla je
Mocartu da organizuje tri pretplatnička koncerta na kojima su izvedeni
njegovi klavirski koncerti. To mu je svakako pomoglo da stekne dobru
reputaciju kao virtuoz na klaviru. Inače, u domu porodice priređivane su
muzičke akademije, na kojima je bio prisutan i Mocart. Svojoj učenici
posvetio je „Sonatu za klavir u c-mollu KV 457“.
Naravno,
katedrala Svetog Stefana je i onda, u Mocartovo vreme, ali i danas
jedno od najprepoznatljivijih obeležja Beča. Tu je kompozitor oženio
svoju Konstancu 4. avgusta 1782. godine. U godini smrti prijavio se za
posao dirigenta grada Beča, ali je na tom mestu radio katedralni
dirigent Johan Leopold Hofman. U slučaju njegove smrti, Mocart je mogao
da dobije željeni posao, ali kako je kasnije te godine preminuo,
pozitivan ishod njegove prijave nije mogao da bude ostvaren, a Hofman je
umro 1793. godine. Da je Mocart poživeo...
No comments:
Post a Comment