Šetnja ulicama Beča - kratke crtice o Robertu Štolcu
Kada turisti dolaze u Beč, sigurno se šetaju Gradskim parkom. Osim što mogu da uživaju u zelenilu, pa i da sednu na travnjake, možda naprave mali piknik, mogu isto tako da vide i statue poznatih muzičara. Čuvena zlatna statua kralja valcera Johana Štrausa jedna je od najprepoznatljivijih znamenitosti ovog grada, ali u Gradskom parku postoje spomenici i drugim umetnicima. Među njima je i Robert Štolc, pa evo par reči o tom kompozitoru i dirigentu, istaknutom predstavniku „srebrnog doba“ bečke
operete.
Robert Štolc (1970)
Rođen je 1880. godine u Gracu u muzičkoj porodici. Njegov otac
Jakob bio je kompozitor i dirigent, a majka Ida koncertna pijanistkinja.
Robert je studirao na Bečkom konzervatorijumu kod Roberta Fuksa i
Engelberta Humperdinka. Radio je u Mariboru, Salcburgu i Brnu pre nego
što je postao dirigent u pozorištu Theater an der Wien 1907. Služio je u
austrijskoj vojsci tokom Prvog svetskog rata. Pre nego što se preselio u
Berlin 1925. godine, gde se posvetio komponovanju filmske muzike, Štolc
je postigao uspeh sa svojim pesmama i operetama. U Nemačkoj je
komponovao muziku za prvi nemački zvučni film „Zwei Herzen im
Dreivierteltakt“, a po popularnosti izdvojila se naslovna pesma.
Nakon
što su nacisti došli na vlast, Štolc se vraća u Beč, ali i dalje odlazi
u Berlin. U Austriji piše muziku za komediju „Ungeküsst soll man nicht
schlafen gehn“, a naslovna pesma iz tog filma postaje pravi hit.
Nakon
aneksije Austrije odlazi najpre u Cirih, a potom u Pariz. Uz pomoć
prijatelja 1940. odlazi u Njujork, gde postiže uspehe sa koncertima
bečke muzike. Prvi takav koncert bio je u Karnegi holu. Dobio je dve
nominacije za Oskara: za najbolju pesmu u filmu „Spring Parade“ iz 1941.
godine i za muziku iz filma „It Happened Tomorrow“ četiri godine
kasnije.
Šest
godina nakon što je došao u Ameriku, Štolc se vraća u Beč gde ostaje do
kraja života. Šezdesetih i sedamdesetih godina kao dirigent je načinio
više snimaka opereta iz opusa kompozitora kao što su Štraus, Lehar,
Kalman i Fal. Imao je privilegiju da koristi dirigentsku palicu koju je
nasledio od Franca Lehara. Ona je inače pripadala Johanu Štrausu i imala
je ugravirane njegove inicijale.
Wiener Café – u izvođenju Bečkih simfoničara, diriguje Robert Štolc
Godine
1952. Štolc je počeo da komponuje muziku za Wiener Eisrevue, poznatu
manifestaciju koja je pokrenuta nakon Drugog svetskog rata. Učestvovali su mnogi poznati klizači, najviše iz Austrije.
Program je predstavljen na turnejama u mnogim evropskim zemljama, a
nekim predstavama prisustvovalo je oko 10 hiljada ljudi. Godine 1970.
postao je počasni građanin Beča, njegove biste postavljene su širom
Nemačke i Austrije, a jedna od njih nalazi se u Gradskom parku u Beču.
Tamo stoji sledeći natpis:
Wenn
meine Melodien den Herzen der Menschen einen Platz gefunden haben, dann
weiss ich dass ich meine Aufgabe erfüllt und nicht um sonst gelebt
habe.
Ako su moje melodije našle mesto u srcima ljudi, onda znam da sam ispunio svoj zadatak i da nisam živeo uzalud.
Spomenik Robertu Štolcu
u Gradskom parku
Blizu
Bečke opere nalazi se mesto gde je živeo, pa je taj deo grada dobio ime
Robert-Stolz Platz. Više ulica u Nemačkoj i Austriji nosi njegovo ime.
Sahranjen je na Centralnom groblju u Beču pored Johanesa Bramsa i Johana
Štrausa mlađeg. Njegova rodna kuća u Gracu pretvorena je u muzej 1991.
godine.
No comments:
Post a Comment