Jozef Hajdn je proveo poslednjih dvanaest godina života u kući koja se i
danas nalazi u Beču. Tu su nastala njegova zrela ostvarenja, poput
oratorijuma „Stvaranje sveta“ i „Godišnja doba“, kao i brojne obrade
škotskih narodnih pesama. Tu je i umro 31. maja 1809. godine. Kompozitor
je kupio ovu kuću u bečkom predgrađu između dva odlaska u London, dodao
je još jedan sprat i uselio se 1797. godine. Nakon što je nekoliko
decenija proveo u službi porodice Esterhazi, sada je mogao da uživa u
slobodi kao kompozitor kojem su mnogi savremenici dolazili u posetu.
Kuća se danas nalazi u ulici Haydngasse, a u vreme kada je Hajdn tamo
živeo nosila je ime Kleine Steingasse. U ulici je bilo svega nekoliko
kuća, a okolo su bila polja i bašte. Stanovnici Gumpendorfa gajili su
voće i povrće. Takođe, to predgrađe Beča je u 18. veku bilo mesto gde su
pripadnici plemstva i višeg staleža boravili tokom letnjih meseci.
Gumpendorf je nakon Hajdnove smrti postao industrijski centar, a danas
je u samom srcu Beča.
„Ove
zime Hajdn neće živeti u gradu kao što obično radi, već će živeti u
svojoj kući u jednom od najudaljenijih predgrađa. Tamo živi nesmetano,
ali svaka poseta njegovoj kući predstavlja malo putovanje.“ – ove reči
je 1800. godine zapisao Georg August Grizinger. O tome koliko je daleko
bio Hajdn potvrđuju reči Johana Fridriha Rajharta koji je novembra 1808.
posetio starog kompozitora. Zapisao je sledeće: „Morali smo da putujemo
više od sata u jedno od najudaljenijih predgrađa, u najskrivenije ulice
i kutke.“ Dok je putovanje od centra Beča do Gumpendorfa tada trajalo,
kao što Hajdnovi savremenici pišu, više od jednog sata, danas možete od
Katedrale Svetog Stefana do Hajdnove kuće, uz metro i malo šetnje, stići
za dvadesetak minuta.
Iako
je Mocart brinuo zbog Hajdnovog odlaska u London, verovatno zbog
ozbiljnih godina u kojima se nalazio, Hajdn se samouvereno uputio u
jednu od najvažnijih muzičkih prestonica tog vremena. „Čitav svet razume
jezik kojim pričam.“ – rekao je Hajdn, aludirajući na svima razumljiv
jezik muzike. Bio je u pravu. Postao je miljenik engleskog dvora i
londonskih muzičkih krugova, koje su već tada činili pripadnici srednje
klase. Njegovi nastupi nisu mu doneli samo slavu nego i novac. Osim
toga, Univerzitet u Oksfordu dodelio mu je počasno zvanje doktora. Iz
Londona se vratio još poznatiji, uspešniji i samouvereniji, ne sluteći
da će u Beču zaraditi još više novca. Kada se Hajdn vratio iz Londona,
Beč je bio važna carska prestonica, ali ne i metropola. Srednja klasa
nije bila razvijena, a nakon Francuske revolucije, iz straha od
formiranja proleterskih okruga, car Franc II zabranio je izgradnju
industrijskih naselja u blizini grada. Oko 1800. godine Beč je,
uključujući i predgrađa, imao oko 225 hiljada stanovnika. U muzičkom
svetu, postepeno se razvijala kultura srednje klase, jer aristokratija
nije imala više mogućnosti da održava kućne orkestre, te se osnivaju
institucije poput Društva prijatelja muzike (Musikverein) 1812. godine.
Kada
su se uselili u kuću, Jozef i njegova supruga Marija Ana nisu provodili
toliko vremena zajedno. Tokom letnjih meseci kompozitor je boravio u
Ajzenštatu, a zimu je provodio u malom stanu u centru grada. Tek nakon
smrti supruge Hajdn počinje da živi u ovoj kući, koja je tada zapravo
postala „udovčeva kuća“. Ko je još živeo tamo? Pre svega, Hajdnova
kuvarica Ana Kremnicer i kompozitorov sluga, kopista Johan Elsler.
Zatim, sobarica Rozalija Veber, domaćica Terezija Majer, Terezija
Šalerin i baštovan Mihael. Brak sa Marijom Anom nije bio srećan, jer
supruga nije razumela njegovu umetnost, ali se zbog toga nisu
razilazili. Jozef Hajdn je živeo na prvom spratu ove kuće. U salonu je
primao goste koji su mu dolazili u posetu, a postavka u muzeju na
simboličan način prikazuje fotografije posetilaca, njihova imena i
profesije na zidu stepeništa. Zahvaljujući njihovim sećanjima, dobro su
dokumentovane godine koje je Hajdn proveo u ovoj kući. Tri njegova
redovna posetioca napisala su, na osnovu tih sećanja, umetnikove
biografije: izdavač Georg August Grizinger, slikar Albreht Kristof Dis i
pisac Đuzepe Karpani. Jedan od tih posetilaca bio je i kompozitor Johan
Fridrih Rajhart, koji se ovim rečima prisećao susreta sa tada već
ostarelim majstorom:
„Ovde
nalazimo sjajnog starca u maloj sobi kako sedi za stolom pokrivenim
zelenom tkaninom kako liči na živahnu voštanu figuru.“
I
zaista, nekoliko voštanih figura kompozitora napravio je umetnik Franc
Kristijan Taler oko 1799. godine. Hajdn je imao jednu od tih skulptura, a
druga je izložena u Muzej istorije umetnosti u Beču. Nažalost, ona koju
je posedovao kompozitor je nestala, a njena rekonstrukcija je prikazana
kroz fotografiju izloženu na postavci.
***
Na
prvom spratu kuće, gde je kompozitor i boravio, nalazi se nekoliko
soba. Kada se uđe, sa desne strane nalazi se mala prostorija, u kojoj je
bio klavir i gde je Hajdn komponovao. Na zidu te male sobe bile su
okačene partiture kanona, koje kompozitor nije želeo da objavi za
života. I danas se u ovoj prostoriji nalazi klavikord, za koji se
pretpostavlja da potiče od kompozitora, a dospeo je u Bečki muzej iz
Bramsove zaostavštine. Instrument je načinio Ferdinand Hofman oko 1800.
godine. Takođe, na zidu su okačeni rukopisi Hajdnovih kanona, čime su
kustosi muzeja želeli da rekonstruišu zanimljive pojednosti iz
kompozitorovog privatnog života.
U
narednoj prostoriji Hajdn je čuvao dragocene poklone. O tome piše češki
kompozitor Johan Vencel Tomašek, koji je posetio starog majstora u leto
1808. godine. „Hajdn nas je zamolio da krenemo za njim u narednu sobu,
da pogledamo poklone koje je dobio za oratorijum Stvaranje sveta,
poklone koje su mu poslala sva muzička društva i krunisane glave,
uglavnom zlatnje medalje.“ U to vreme, austrijski kompozitor je bio
poznat širom Evrope, dobijao je priznanja za svoj rad, naročito za
spomenuti oratorijum. Sve predmete koje je dobijao Hajdn je čuvao u ovoj
sobi, a deo tih poklona izložen je na postavci. Posetioci koji bi
dolazili da vide starog majstora u udaljeni Gumpendorf morali bi
neizostavno da vide te dragocenosti, na koje je kompozitor očigledno bio
veoma ponosan.
U
poslednjoj sobi na prvom spratu Hajdn je provodio vreme komponujući. U
jutarnjim časovima bi uglavnom improvizovao za klavirom, zapisujući
melodije i teme koje bi potom mogao detaljnije da razradi u popodnevnim
časovima. Klavir Johana Jakoba Kenikea iz 1796. godine, koji se nalazi
na postavci u Hajdnovoj kući, kompozitor je koristio u poslednjim
godinama života.
Takođe na prvom spratu Hajdnove kuće, ali na drugoj
strani, nalazi se soba posvećena Johanesu Bramsu, koji je veoma cenio
svog velikog prethodnika Jozefa Hajdna. Pošto stan u kojem je živeo u
Beču više ne postoji, nekoliko komada nameštaja iz njegove zaostavštine
našlo je svoje mesto u ovoj spomen-sobi.
***
Uvaženom
kompozitoru svi su se obraćali sa „papa Hajdn“ – sluge, muzičari iz
orkestra, kolege, pa čak i njegov papagaj. 😊 Kupio ga je u Londonu. Ptica
je, inače, nakon kompozitorove smrti prodata za veliku sumu novca. Hajdn se lako kretao među različitim društvenim klasama, a u starosti
su ga posećivali čak i članovi porodice Esterhazi. Razvio je, naročito u
kasnijem dobu, izrazit smisao za humor, jer je zbog uspeha u muzičkom
svetu dobio samopouzdanja, a voleo je šalu, ironiju i igru rečima.
Naime, uživao je u tome da poredi svoju profesiju „muzičkog pesnika“
(nem. Tondichter) sa zanatom jednog grnčara koji radi sa glinom (nem.
Ton). Tako se šalio na sopstveni račun kada su ga neuki službenici višeg
ranga posmatrali sa visine. Ipak su muzičari tada bili samo sluge, mada
se taj stav vremenom menjao. „Zaista je dirljivo videti kako stariji
ljudi dolaze njemu u goste, kako ga svi zovu papa i ljube mu ruku.“ –
zapisao je 1804. godine Karl Marija fon Veber.
***
Važno
je spomenuti da je Hajdn koristio svoj muzički dar i u dobrotvorne
svrhe. Dirigovao je na koncertima u organizaciji Društva muzičara za
potrebe udovica i siročadi članova tog društva, a aktivno je podržavao
rad bolnice Sent Marks koja je prihvatala stare i bolesne ljude. Upravo
je Hajdnov oratorijum „Stvaranje sveta“ bilo najčešće izvođeno delo na
dobrotvornim koncertima, zahvaljujući kojima je prikupljeno više od 50
hiljada florina. Zbog svog filantropskog rada i novčane pomoći za
spomenutu bolnicu Hajdn je dobio titulu počasnog građanina Beča, kao i
medalju Salvatori Mundi. I to su priznanja koja su mu sigurno mnogo
značila, naročito u starosti!
No comments:
Post a Comment