Verujte mi da Mocartov muzej u Beču vredi posetiti svake godine, jer se osim stalne postavke priređuju i tematske izložbe, koje nam otkrivaju različite aspekte kompozitorovog stvarlaštva. Ja sam nekoliko puta posetila tu ustanovu, a sigurno ću odlaziti svake godine da vidim šta su stručnjaci novo pripremili. Evo par reči o jednoj od mojih poseta. Godine 2020. publika je mogla da vidi
izložbu posvećenu trojici velikana bečkog klasicizma - Hajdnu, Mocartu i
Betovenu, a jedan od razloga bio je i veliki jubilej - 250 godina od
rođenja Ludviga van Betovena. Postavka je koncipirana tako da poredi
život i stvaralaštvo ovih kompozitora i ukazuje na njihov doprinos
razvoju ključnih žanrova muzičke istorije. Znamo da među velikanima mogu
postojati različita osećanja, od divljenja do zavisti, a među trojicom
muzičara, glavnim predstavnicama bečkog klasicizma, nije bilo mesta za
negativna osećanja.
Hajdn – Mocart – Betoven
Godine
rođenja i smrti trojice kompozitora obuhvataju gotovo čitav vek. Jozef
Hajdn je rođen 1732, a Ludvig van Betoven je umro 1827. godine. Time su
uokvirili tri stilske epohe – barok, klasicizam i romantizam. Svojim
stvaralaštvom obeležili su epohu bečkog klasicizma. Novembra 1792.
godine, kada je Betoven napustio rodni Bon i uputio se u Beč da uči
kompoziciju kod Hajdna, njegov prijatelj Ferdinand Graf Valdštajn
oprostio se od njega tako što mu je rekao da se nada da će „iz Hajdnovih
reči primiti Mocartov duh“. On je tako bio prva osoba koja je dovela u
vezu trojicu kompozitora, svojevrsnu trijadu bečkog klasicizma: Hajdn –
Mocart – Betoven. Pet decenija kasnije Robert Šuman govorio je o
„trijumviratu (vladavini trojice) kada je reč o žanru kvarteta“.
Dominacija trojice kompozitora, kako u oblasti muzičkog jezika tako i
formi koje su razvili, bila je isuviše moćna i za naredne kompozitorske
generacije. Johanes Brams je jednom prilikom rekao: „Nemate uopšte
predstavu kako se osećamo mi koji slušamo takve divove koji marširaju
iza nas.“
Za razliku od
Mocarta i Betovena, kada je Hajdn došao na ovaj svet 31. marta 1732.
godine, nije rođen u muzičkoj porodici. Njegov otac Matijas bio je kolar
u mestu Rorau, maloj ruralnoj zajednici u istočnoj Austriji, a majka
Marija bila je kuvarica u službi grofa Haraha pre nego što se udala. U
braku se rodilo sedmoro dece, a osim Jozefa, i njegov mlađi brat Mihael
se bavio muzikom. Jozefov talenat za muziku primećen je rano dok je kao
dete pevao s roditeljima. Nakon što je dobio prve poduke u muzici od
dalekog rođaka u obližnjem mestu Hajnburgu, Jozef postaje član dečkakog
hora u Crkvi Svetog Stefana pod rukovodstvom Georga Rojtera. Tamo je
naučio i da svira violinu i klavir. Kada je njegov glas mutirao, te nije
više mogao da peva u crkvenom horu, Hajdn je zarađivao za život kao
muzičar i nastavnik muzike. Potom postaje lični sluga u službi poznatog
kompozitora i vokalnog pedagoga Nikole Porpore, gde uči o komponovanju
vokalne muzike i italijanski jezik. U kasnijim godinama govorio je da je
najviše naučio proučavajući kompozicije Karla Filipa Emanuela Baha,
jednog od sinova poznatog Johana Sebastijana.
Svega
četiri godine nakon rođenja, 27. januara 1756. godine u Salcburgu,
Volfgang Amadeus Mocart imao je prvi nastup na koncertu. Otac Leopold,
koji je bio zaposlen u službi nadbiskupa kao kompozitor, a kasnije
zamenik dirigenta, davao je svom sinu časove klavira, violine i
kompozicije. Osim toga, Leopold je bio poznat pedagog i objavio je
priručnik o umetnosti sviranja na violini. Imao je i preduzetničke i
organizacione sposobnosti, pa je svoju decu, Volferla i Nanerl, oboje
izuzetno talentovanih, vodio na koncertne turneje po Evropi. Volfgang je
tako upoznao tekovine italijanske opere, učio kontrapunkt kod poznatog
pedagoga Padre Martinija, a sreo je i Johana Kristijana Baha u Londonu.
Na koncertima u Beču u organizaciji Gotfrida van Svitena, koji je bio
pokrovitelj Jozefa Hajdna i Ludviga van Betovena, mladi Volfgang je
proučavao dela Johana Sebastijana Baha i Georga Fridriha Hendla.
Ludvig
van Betoven je rođen u Bonu, ali ne može se sa sigurnošću utvrditi kog
dana. Verovatno 17. decembra 1770. godine. Odrastao je u porodici
muzičara – njegov deda Ludvig bio je pevač i dvorski dirigent u službi
princa od Kelna, a otac Johan tenor koji je takođe radio na dvoru.
Ludvig je kao dečak dobio časove muzike od oca, a kasnije je kao član
dvorskog orkestra svirao orgulje i violu. Njegova želja da uči muziku sa
Mocartom 1787. godine nije se ostvarila, ali pošto je upoznao Hajdna,
kada je ovaj krenuo put Londona, Betoven je 1792. otišao u Beč da sa
njim uči kompoziciju. Uz to, Betoven je učio kontrapunkt sa Johanom
Baptistom Šenkom i Johanom Georgom Albrehtbergerom, a muzičko
obrazovanje zaokružio je sa tada uspešnim operskim kompozitorom
Antonijom Salijerijem. U pismu upućenom princu Maksimilijanu II Francu,
Hajdn je zapisao sledeće reči o svom nekadašnjem učeniku Ludvigu van
Betovenu: „Moram slobodno i nepristrasno da priznam da će Betoven
vremenom postati jedan od najvećih kompozitora u Evropi i ja ću moći
ponosno da kažem da sam bio njegov učitelj.“ Da je i Betoven veoma cenio
stvaralaštvo svog starijeg kolege Jozefa Hajdna, potvrđuju reči koje je
bonski muzičar uputio princu Nikolausu Esterhaziju, Hajdnovom
dugogodišnjem poslodavcu: „Mogu li reći da ću Vam predati ovu misu s
velikim strahopoštovanjem, jer ste Vi navikli da slušate jedinstvena
remek-dela velikog Hajdna.“
Međusobno poštovanje trojice stvaralaca
Bez
obzira na veliku razliku u godinama, Hajdn i Mocart su imali visoko
mišljenje jedno o drugom, a spajalo ih je iskreno prijateljstvo. Obojica
su prihvatali i otvoreno priznavali umetničku veličinu onog drugog bez
zavisti. Svom biografu Georgu Augustu Grizingeru, Hajdn je jednom
prilikom rekao: „Ja i Mocart smo veoma poštovali jedan drugog, on me je
čak zvao papà“. Nakon što je Mocart čuo Hajdnove „Gudačke kvartete op.
33“, komponovane, kao što je sam Hajdn rekao, „na potpuno nov način“,
mladom Volfgangu su se otvorile nove mogućnosti u stvaranju dela tog
žanra kamerne muzike, te i sam piše šest gudačkih kvarteta koje
posvećuje starijem kolegi. U posveti Mocart je napisao: „Za mog dragog
prijatelja Hajdna! Zadržite svoje dragoceno prijateljstvo koje toliko
cenim. Iz dubine srca sam Vaš iskreni prijatelj, V. A. Mocart.“ Kada je
Hajdn saznao za Mocartovu preranu smrt u decembru 1791. godine, baš kada
se spremao da putuje u London, gde ga je čekao angažman u novoj
koncertnoj sezoni, bio je veoma potresen. Tada je radio na „Simfoniji
br. 98 u B-duru“, šestoj od ukupno dvanaest Londonskih simfonija, a u
drugom stavu, svečanog i himničnog karaktera, čuju se motivi iz
Mocartove „Krunidbene mise“ i „Simfonije br. 41“. Pretpostavlja se da je
time hteo da oda poštu svom rano preminulom mlađem kolegi.
No comments:
Post a Comment