“Odmah nakon što si otišla, igrao sam dve partije bilijara…sa gospodinom fon Mocartom…zatim sam poručio crnu kafu i popušio finu lulu…narednog dana sam išao u svoju omiljenu šetnju do pozorišta…i šta to vidim? Šta to miriše? To je Don Primus i njegove karbonade! Che gusto! I sada ih jedem u tvoje zdravlje.”
Sudeći
po onome što možemo pročitati u ovom pismu, upućenom 7. oktobra 1791.
godine svojo ženi Konstanci, Mocart je uživao u jelu, piću i društvenim igrama. Čak
se i našalio, pa je rekao da je igrao bilijar sam sa sobom. Dodajmo
svemu tome da je bio veliki ljubitelj plesa. Evo jedne male priče o tome
šta je kompozitor voleo da radi u slobodno vreme, a tu su i fotografije
koje će vam sve to vizuelno dočarati.
Još
dok je kao dečak živeo u Salcburgu, Volfgang je učestvovao na
takmičenjima gde bi se male strele ispaljivale na obojene diskove.
Poznavao je pravila za bar četrnaest najpopularnijih kartaških igara.
Rado je išao na kuglanje, a prema rečima svoje žene Konstance, bio je
pasionirani igrač bilijara. Ako nije imao partnera, igrao bi sam sa
sobom, što nam na duhovit način i saopštava u citiranom odlomku iz
pisma.
Tenor Majkl Keli,
koji je učestvovao u premijernom izvođenju “Figarove ženidbe”, zapisao
je jednom prilikom: “Voleo je da igra bilijar i imao je odličan
bilijarski sto u svojoj kući. Igrao sam sa njim nekoliko puta, ali uvek
bi me pobedio.” Igranje bilijara u Mocartovo vreme bilo je statusni
simbol i predstavljao je znak uspešnog načina života, punog uživanja.
Osim bilijarskog, u stanu je imao i sto za različite vrste društvenih
igara.
Zanimljiv je
natpis na partituri Dvanaest dueta za duvače KV 487 – tamo piše da su
komponovani “u Beču, 27. jula 1786. godine, tokom partije kuglanja”. Evo
kako zvuči jedan od tih dueta.
Gore
spomenute karbonade su svinjski kotleti grilovani na ćumuru, a restoran
gde je spontano svratio zato što ga je omamio miris omiljenog jela zvao
se Zur Goldenen Schlange (Zlatna zmija). Osim kafe i cigara, Mocart je
uživao i u pivu i vinu, ali to je bilo sasvim normalno u to vreme, jer
su ta alkoholna pića bila, verovali ili ne, dostupnija od obične pijaće
vode. Mocartovo omiljeno
jelo bile su jetrene knedle sa kiselim kupusom. Od oca je tražio da mu
poštom pošalje teleće jezike iz Salcburga i posebnu vrstu pastrmke zvanu
Schwarzreuter. Dve godine kasnije Leopold je posetio svog sina u Beču i
primetio da se u njegovom domu obilno i lepo jede: “Služena su samo
jela od mesa, a fazan u kupusu bio je prilog…Ostrige na kraju, pa divne
poslastice i dosta šampanjca…” Majkl Keli u svojim memoarima kaže da se
kod Mocartovih rado pio punč. U Mocartovom muzeju u Beču izložena je
kašika za punč.
I
Mocartovi operski junaci uživaju u hrani i piću. Na prvom mestu Don
Đovani, koji je osvojio mnoge žene i devojke širom Evrope, kako kaže
Leporelo u čuvenoj ariji Madamina, il catalogo è questo. U prvom činu
opere, pred venčanje Mazeta i Cerline, Don Đovani peva ariju Finch' han
del vino (Sve dok ima vina), u kojoj kaže da će napraviti ludu zabavu sa
mnogo žena i vina, a da će i sam šarmirati nove lepotice i dodati ih na
podužu listu već osvojenih. Evo te arije u izvođenju Ecija Pince.
U
čuvenoj sceni banketa u “Don Đovaniju”, na stolu se nalazi fazan, a
pije se vino iz Rovereta. Orkestar svira melodiju iz tada poznate opere
Visentea Martina i Solera, španskog kompozitora koji je bio veoma
popularan u to vreme u Beču. Ovim zanimljivim gestom Mocart odaje počast
talentovanom kolegi. Ovde hrana i piće služe da opišu nezasitog Don
Đovanija, koji podjednako uživa u ženama bilo kog društvenog , kao i u
hrani i piću.
Mocart je
naučio da pleše još dok je bio malo dete, a prvi put se kao plesač
pojavio na sceni kao petogodišnjak. U jednom pismu upućenom sestri iz
Italije zapisuje da se zabavlja učeći korake za različite popularne
plesove tog vremena. Njegovi savremenici tvrde da je uživao u tome, te
da je naročito bio dobar u menuetu. Nije propuštao ni maskirane javne
balove niti one u privatnim domovima, a takve je organizovao i sam.
Godine 1777. Volfgang iz Minhena piše svom ocu Leopoldu: “Plesalo se,
ali otplesao sam samo četiri menueta, a do 11 sati sam se vratio u svoju
sobu, jer je pored svih onih devojaka tamo bila samo jedna koja je
mogla plesati u ritmu, a to je bila gospođica Kezer.”
Inače,
u to vreme bilo je mnogo prilika za ples, jer su balovi bili veoma
popularni. Plesalo je još u domu Mocartovih u Salcburgu, naročito kada
su se preseli u kuću koja je nekada služila kao plesna dvorana, a danas
je muzej posvećen Mocartu. Tradicija je nastavljena i nakon što se
Volfgang preselio u Beč, pa tako o jednom kućnom balu saznajemo iz pisma
od 22. januara 1783. godine: “Prošle sedmice sam priredio bal u svojoj
kući…počeli smo u 6 uveče i završili u sedam…Šta? Samo jedan sat? Ne,
ne, u sedam ujutro.”
Prve
kompozicije koje je napisao kao čudo od deteta bile su upravo igre.
Menueti se mogu naći u njegovim simfonijama, gudačkim kvartetima,
sonatama i serenadama. Međutim, Mocart je pisao i pravu plesnu muziku,
kao na primer za karneval u Salcburgu 1769. godine, ali naročito u
kasnijim godinama, kada je to bila njegova profesionalna dužnost, zato
što je bio carski kamerni muzičar. Tako
u njegovom opusu nalazimo menuete, “kralja plesova”, kako se smatralo u
18. veku, potom kontradanse, često nekoliko njih u nizu, kao i nemačke
igre, slične valcerima, koje su zbog blizine igrača i čestog vrtenja u
krug smatrane nemoralnim, jer izazivaju burna osećanja i nesvesticu.
Evo
kako zvuči Pet kontradansi za orkestar iz 1791. godine. U prvoj Mocart
koristi melodiju iz arije Non più andrai iz “Figarove ženidbe”.
Postoji
scena plesa na kraju prvog čina opere “Don Đovani”. Gosti na zabavi
plešu tri različita plesa istovremeno, a svaki odgovara njihovom
društvenom statusu. Predstavnici plemstva – Dona Ana, Dona Elvira, Don
Otavio i Don Đovani igraju menuet, zatim Don Đovani poziva seljanku
Cerlinu da zaigraju kontradansu, dok sluga Leporelo sa seljakom Mazetom
igra nemačku igru.
No comments:
Post a Comment