Svaki praznik je lepši kada se proslavi uz umetnost, naročito muziku. U tom smislu posebno se radujemo Božiću, koji je inspirisao mnoge kompozitor da mu posvete svoja dela. U ovom tekstu otkriću vam prave male bisere duhovne muzike,
ne toliko poznate kao što su Bahov “Božićni oratorijum” ili Hendlov
“Mesija”. I sama sam ih otkrila pre koju godinu kada sam pripremala
posebnu emisiju za Božić. Naišla sam na svetska premijerna izvođenja
božićnih kantata iz Asizija, italijanskog grada u kojem postoji
manastir, poznat po bogatoj muzičkoj tradiciji. Osim toga, predstaviću
vam još jednu zanimljivu praksu, koja takođe vuče korene iz italijanskog
baroka, a vezuje se za instrumentalnu muziku.
Neko
od vas je možda čuo za Nikolu Porporu. Najverovatnije pevači. Međutim, imena kompozitora poput Lazarija ili Melanija
sasvim sigurno su vam nepoznata, osim ako niste stručnjak za staru
muziku. Danas je svakako lakše stići do snimaka muzike koja se ne ubraja
u svima dobro poznate hitove. Lepo je kada određeni repertoar možete s
vremena na vreme da osvežite novim otkrićima. Na kompakt disku “Assisi
Christmas Cantatas”, koji je objavljen još 2008. godine, nalaze se
duhovna dela koja su otkrivena u bogatoj muzičkoj arhivi manastira u
gradu Asizi. Kada sam otkrila to zvučno izdanje, odlučila sam odmah da
uradim jednu emisiju posvećenu upravo tim delima. Ona plene
jednostavnošću i melodičnošću, namenjene su intimnom kamernom
muziciranju.
Na linku
ispod možete čuti ariju Dolcissimo purissimo iz božićne kantate
italijanskog kompozitora Ferdinanda Antonija Lazarija, koji je živeo i
stvarao u prvoj polovini 18. veka. Peva sopran Rut Zisak, a ansamblom
L’Arte Del Mondo diriguje Verner Erhart.
Čuveni
italijanski kompozitor i vokalni pedagog Nikola Porpora, poznat u svetu
barokne opere, pisao je i duhovnu muziku. Uticaj njegovog angažmana na
operskim scenama prepoznaje u ariji Stelle lucide, koja je ispunjena
koloraturama, poput kakve operske arije.
Uz
ove lepe vokalne kompozicije, na jednom božićnom koncertu mogu se
sasvim lepo uklopiti i instrumentalna dela, koja ću vam predstaviti u
nastavku teksta.
Na
prelazu u 18. vek pojavila se posebna muzička tradicija, vezana za
praksu komponovanja božićnih koncerata u Italiji. Podrazumevala je
pisanje instrumentalnih dela sa nežnim, melodičnim temama i evociranjem
pastoralnih raspoloženja. Cilj je bio dočarati scene koje se vezuju za
Hristovo rođenje. Zamislite samo taj prizor sa životinjama i pastirima
koji se okupljaju oko štale u kojoj je Isus položen u jasle. Zbog toga
se u repertoaru božićne muzike često sreću dela sa pastoralnim
karakterom. Flauta, oboa i harfa su
instrumenti koji nepogrešivo dočaravaju tu atmosferu, a sve to vodi
poreklo iz tradicije barokne muzike. Kad god je bilo potrebno dočarati
tu atmosferu, kompozitori bi uz gudače i kontinuo, kao neizostavne
članove jednog baroknog ansambla, dodali drvene duvačke instrumente koji
su tada bili u upotrebi.
Arkanđelo Koreli
Najpoznatiji
od svih božićnih koncerata nalazi se u opusu Arkanđela Korelija, koji
je bio kapelmajstor u službi bogatog rimskog kardinala Pjetra Otobonija,
poznatog pokrovitelja umetnosti. Korelijev koncert verovatno je napisan
negde oko 1690. godine i postao je neka vrsta paradigme za sve naredne
kompozicije tog tipa, pisane za praznik Božića. Koreli je inače bio
majstor končerta grosa, žanra barokne instrumentalne muzike, u kojem
jedan ili više solista nastupa u dijalogu sa orkestrom. Nijedan koncert
uoči Božića ne može da prođe bez Korelijevog Končerta grosa u g-mollu.
U naslovu kompozicije stoji – Fatto per la notte di Natale. U pitanju
je porudžbina kardinala Pjetra Otobonija.
Božićni
koncert možemo pronaći u opusu još jednog italijanskog kompozitora
Đuzepa Torelija. Concerto à quattro in forma di Pastorale, per il Santo
Natale – tako je svoju trostavačnu kompoziciju opisao kompozitor.
Italijanski
barokni kompozitor Frančesko Manfredini, Torelijev učenik violine iz
Bolonje, napisao je končerto groso nazvavši ga ovako – Concerto
pastorale per il Santissimo Natale.
No comments:
Post a Comment