Thursday, 7 November 2024

Božić u umetničkoj muzici II

 
Mnogi kompozitori različitih epoha pisali su muziku na temu jednog od najlepših hrišćanskih praznika. Od pesama i horske muzike preko klavirskih komada do duhovnih ostvarenja, ali i baletskih partitura. 
 
Kada kažemo oratorijum, a mislimo na Božić, tada prvo pomislimo na Bahov Božićni oratorijum. Radi se o zaista kompleksnom delu čije integralno izvođenje traje gotovo tri sata. Oratorijum se zapravo sastoji od šest kantata, koje se izvode na dan određenih praznika, pre i posle Božića. Zanimljivo je to što je Bah za potrebe ovog dela “reciklirao” svoju muziku iz ranijih kantata. Tada, u barokno doba, to je bila sasvim uobičajena pojava. 

Iz Bahovog Božićnog oratorijuma izdvajam stav posebno svečanog i radosnog karaktera – Jauchzet, frohlocket, auf preiset die Tage. U barokno vreme kompozitori su često izdvajali takozvane obligatne instrumente u solističkim arijama, pa bi kompozicija dobijala posebnu atmosferu. Instrumente bi birali u skladu sa značenjem teksta. Ovde je Bah osim gudača i kontinua dodao dve flaute i dve oboe, ali i 3 trube i timpane. Jasno je da je time želeo da postigne svečani ton uvodnog stava prve kantate oratorijuma. Odabrao je i takt 3/8, koji svakako sugeriše plesni ritam, što dodatno unosi osećanje radosti! Bah je za potrebe ovog horskog stava “reciklirao” uvodnu numeru iz svetovne kantate Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!



Bah je, naravno, bio uzor mnogim kompozitorima i to ne samo na području duhovne muzike. Preludijum za orgulje i gudače, na početku Sen-Sansovog Božićnog oratorijuma, nosi sledeći opis – dans le style de Seb. Bach. Upravo bih iz tog dela danas izdvojila dve numere. Delo ima deset stavova i pisano je za soliste, hor, orgulje, gudače i harfu. Premijerno je izvedeno 24. decembra 1858. godine u Parizu. Sen-Sans je tada imao 24 godine i radio je kao orguljaš u crkvi La Madeleine, gde se zadržao do 1877. godine. Iako se pod oratorijumom podrazumeva grandiozno ostvarenje, namenjeno za veći izvođački aparat, Sen-Sansov Božićni oratorijum ima manji obim i više lirski karakter jedne kamerne kantate. Iz partiture tog dela posebno bih izdvojila duet za sopran i bas, uz harfu i orgulje, Benedictus qui venit, kao i trio za sopran, tenor i bas sa harfom Tecum principium.
 
Benedictus qui venit




Tecum principium



Za kraj još jedan lep predlog iz literature romantičarske duhovne muzike! Da li vam je poznat stav L'Adieu des bergers à la sainte famille iz oratorijuma L'enfance du Christ Hektora Berlioza? Delo je premijerno izvedeno 10. decembra 1854. godine u Parizu. Kompozitor je bio u ulozi dirigenta. Pastoralnom karakteru muzike doprinosi zvuk dve oboe, koje se čuju odmah na početku kompozicije. 
  

Još jedna numera, ovoga puta čisto instrumentalna, ulepšava partituru Berliozovog dela. Pisana je za dve flaute i harfu, a nazvana je Trio des Ismaëlites. Nalazi se u trećem delu oratorijuma.


No comments:

Post a Comment

Aproprijacije klasične virtuoznosti u hevi metal muzici

Žanr hevi metal muzike sa svim svojim derivatima je od nastanka krajem šezdestih i početkom sedamdesetih godina prošlog veka veoma uspešan i...