Nedugo pre smrti, Mocart je komponovao Čarobnu frulu
za pozorišnu trupu Theater auf den Wieden, kojom je rukovodio Emanuel
Šikaneder, kompozitorov prijatelj iz masonske lože kojoj su obojica
pripadali i čiji ideali provejavaju kroz libreto opere. Delo je
premijerno izvedeno 30. septembra 1791. godine, dva meseca pre
kompozitorove smrti. Čarobna frula je po žanru zingšpil, te osim
pevanih delova sadrži i govorene dijaloge. U ovom tekstu predstaviću pevače koji su tumačili glavne uloge na premijeri, ali pre toga nekoliko reči o samom delu.
Radnja dela - ukratko
Angažovan
od Kraljice noći da spase njenu ćerku Paminu od prvosveštenika
Sarastra, princ Tamino odlazi u potragu za devojkom u koju se zaljubio
odmah nakon što je video njenu sliku. Nakon susreta sa Sarastrom, Tamino
počinje da se divi idealima njegovog kraljevstva, prolazi nekoliko
iskušenja u vidu inicijacije, te se zajedno s Paminom pridružuje
Sarastrovoj zajednici. Kraljica i njeni saveznici bivaju poraženi. U
delu postoji upadljiva simbolika broja tri: početni tonalitet Es-dura
koji ima tri snizilice, tri akorda kojim počinje uvertira, Kraljicu
prate tri dame, Papagena i Tamina prate tri dečaka, a tu su i tri
sveštenika i tri roba.
Čarobna moć muzike
Čarls
Rozen je zapisao da partitura Mocartove Čarobne frule ima veoma
raznovrsne orkestarske boje, a da je ta raskoš ujedno i ekonomična, zato
što se svaki efekat vezuje za određenu pojavu u libretu, pa tako imamo
Papagenova zvona, Taminovu melodiju na čarobnoj fruli, kolorature
Kraljice noći, Sarastrove trombone ili oproštajnu scenu u prvom činu
pisanu za klarinet i gudače u picikatu. Nepretenciozne melodije
folklornog karaktera Mocart je namenio Papagenu i Papageni. Arije
Kraljice noći pisane su u stilu italijanske opere, sa mnoštvom emotivnih
previranja i tehničkih zahteva. Za Tamina i Paminu Mocart piše nežnu
muziku, sa zanimljivim harmonskim jezikom, pa čak i hromatskim
kretanjima u melodici. To znači da je Mocart muzikom diferencirao
različite karaktere, dajući joj i magična svojstva. Naime, koristi
čarobnu moć muzike u scenama kada Tamino i Papageno sviraju u svoje
instrumente, pokušavajući da se izvuku iz nevolje.
***
Mnogi
pevači koji su nastupali na premijeri opere imali su višestruka
zaduženja. Sam Emanuel Šikaneder bio je autor libreta, glumac, pevač i
impresario, a pevao je ulogu Papagena. Benedikt Šak tumačio je rolu
Tamina. Bio je odličan tenor koji je ujedno bio plodan kompozitor
zingšpila. Njegova supruga Elizabet Šak, rođena Vajnhold, pevala je
ulogu Treće dame. Šak je, inače, mnoge zingšpile napisao u saradnji s
basom, glumcem i kompozitorom Francom Ksaverom Gerlom, pevačem koji je
prvi tumačio ulogu Sarastra. Njegova supruga Barbara Gerl, rođena
Rajzinger, pevala je ulogu Papagene. Monostatosa je tumačio tenor Johan
Jozef Nojzojl, koji je bio glumac i impresario. Briljantne kolorature u
arijama Kraljice noći savršeno je izvela Jozefa Veber, rođena sestra
Mocartove supruge Konstance. Ulogu Pamine pevala je sedamnaestogodišnja
Ana Gotlib, koja je kao dvanaestogodišnje dete tumačila Barbarinu u Figarovoj ženidbi.
***
Marija
Ana Jozefa Franciska Gotlib rođena je 1774. godine u Beču. Njeni
roditelji, otac Johan Kristof i majka Marija Ana, bili su glumci u
nemačkoj trupi Nacionalnog pozorišta. Njihove četiri ćerke odrasle su
igrajući u pozorišnim predstavama kao deca. Ana je debitovala na sceni
Burgteatra kao petogodišnje dete, a prva uloga u operi bila je Barbarina
u Mocartovoj Figarovoj ženidbi. Potom dobija angažman u operi Oberon Paula Vranickog, gde je Jozefa Hofer, sestra Mocartove žene,
tumačila glavnu ulogu. Kada je 1789. Šikaneder organizovao svoju trupu u
predgrađu Beča, Ana je bila angažovana kao sopran u zingšpilima.
Vrhunac njene karijere bio je kada joj je Mocart poverio ulogu Pamine,
koja se i danas smatra jednom od najvažnijih rola za lirske soprane. Godine
1792. postaje članica Pozorišta u Leopoldštatu, gde je bila angažovana
kao glumica i pevačica. Nakon završetka karijere, ne dobivši penziju,
živela je u siromaštvu. Prisustvovala je otkrivanju spomenika Mocartu u
Salcburgu, kao i svečanostima koje su organizovane povodom stogodišnjice
kompozitorovog rođenja. Tada je bila poslednja živa pevačica u Beču
koja je poznavala Mocarta. Umrla je u 82. godini, a sahranjena je u
Beču.
Jozefa
Veber rođena je 1758. godine u Nemačkoj, u gradu Cel im Vizental. Imala
je tri sestre – Konstancu, Alojziju i Sofiju. Sve su bile obrazovane
muzičarke. Sin očevog polubrata bio je čuveni kompozitor Karl Marija fon
Veber. Jozefa je odrasla uglavnom u Manhajmu, a potom se porodica
selila u Minhen i Beč, prateći opersku karijeru najstarije ćerke
Alojzije. Uskoro i Jozefa počinje da razvija svoju karijeru, pa postaje
primadona u trupi pri Theater auf der Wieden, koju će kasnije voditi
Emanuel Šikaneder. Udavala se dva puta i to za muzičare. Prvi suprug bio
je Franc de Paula Hofer, violinista na carskom dvoru, a drugi je bio
pevač Sebastijan Mejer, koji je prvi na sceni tumačio ulogu Pizara u
Betovenovoj operi Fidelio. Jozefa se povukla s operske scene 1805.
godine. Sudeći po izveštajima savremenika, suvereno je vladala visokim
registrom, ali joj je glas bio veoma oštar i nedostajala joj je scenska
pojavnost. Ona je prva otpevala zahtevnu ulogu Kraljice noći.
Benedikt
Emanuel Šak rođen je 1758. godine u Miroticama u Češkoj, tada sastavnom
delu Habzburške monarhije. Bio je pevač i kompozitor, Mocartov blizak
prijatelj i prvi Tamino u muzičkoj istoriji. Karijeru je počeo kao član
dečačkog hora u praškoj katedrali. Odlazi 1775. godine u Beč da studira
medicinu, filozofiju i pevanje. Radio je neko vreme kao kapelmajstor u
službi princa Hajnriha fon Šenaiha-Karolata u Šleskoj. Godine 1786.
pridružio se putujućoj pozorišnoj trupi Emanuela Šikanedera, gde je bio
angažovan kao tenor i kompozitor zingšpila. Skrasili su se 1789. godine u
predgrađu Beča. Upravo u to vreme Šak upoznaje Mocarta, a već naredne
godine dolazi do zanimljive saradnje između članova ove trupe, te
nastaje zingšpil Der Stein der Weiser za koji je Mocart napisao duet
Nun liebes Weibchen.
U
jednom pismu koje je Leopold Mocart 1786. godine uputio svojoj ćerki,
saznaje se nešto o Šakovim pevačkim kvalitetima: „Juče je stigao novi
tenor kojeg je angažovao Šikaneder. Odlično peva i ima lep glas, lak i
fleksibilan. Zbog toga će biti igrana još jedna opera, La Frascatana,
kako bi ga javnost mogla čuti sledeće srede. Ovaj čovek zaista veoma
lepo peva.“
Šak je držao pozicije i u Gracu i Minhenu, a povukao se s operske scene 1813. godine. Umro je u Minhenu 1826.
Johan
Jozef Nojzojl, glumac, pevač i upravnik pozorišta, na premijeri Čarobne frule je pevao ulogu Monostatosa, Sarastrovog zlog pomoćnika,
koji se naposletku pridružio Kraljici noći. Rođen je četrdesetih godina
18. veka, nije poznato tačno kada, a tokom karijere igrao je u nemačkim i
austrijskim pozorištima. Njegova žena Marija Rozalija bila je takođe
glumica. Umro je u Beču 1821. godine.
Franc
Ksaver Gerl je rođen 1764. godine. Na premijeri opere pevao je ulogu
Sarastra. Kao dete je pevao u horu u Salcburgu, a moguće je da je tada
bio učenik Leopolda Mocarta. Logiku i fiziku je studirao na Univerzitetu
u Salcburgu, a pevačku karijeru počeo je 1785. godine. Imao je
očigledno veoma dobar donji registar, jer su niski tonovi u Sarastrovim
arijama uvek bili i ostali problematični za basove. On je izveo i ulogu
Osmina u Mocartovoj operi Otmica iz saraja. Kada se pridružio
Šikanederovoj trupi, učestvovao je u zajedničkom komponovanju zingšpila,
što je ubrzavalo process pisanja dela i, samim tim, postavljanja novih
naslova na scenu. Gerl je kasnije delovao u Brnu i Manhajmu, gde je umro
1827. godine.
Emanuel
Šikaneder rođen je 1751. godine u bavarskom gradu Štraubingu. Pohađao
je jezuitsku školu u Regenzburgu, a u lokalnoj crkvi je pevao u horu. U
ranim dvadesetim počeo je da nastupa u jednoj pozorišnoj trupi, koja je
izvodila opere, farse i zingšpile. Već tada radi kao libretista,
kompozitor i pevač. U jesen 1780. godine pozorišna trupa u kojoj je
radio duže vreme je boravila u Salcburgu, gde je Šikaneder upoznao
porodicu Mocart. Često je boravio kod Mocartovih i igrao njihovu
omiljenu igru Bölzlschiessen, bacanje strelica iz vazdušnog pištolja na
obojenu metu. Mocartovi su u to vreme živeli u kući koja je ranije bila
škola plesa, pa su u prostoriji nekada namenjenoj časovima plesa
održavani koncerti, plesne večeri i igranje omiljene igre
Bölzlschiessen. Danas se u toj kući nalazi muzej posvećen porodici
Mocart.
Emanuelov brat Urban pevao je ulogu Prvog sveštenika, a Urbanova ćerka Ana Šikaneder Prvog dečaka na premijeri "Čarobne frule".
***
I na kraju jedna zanimljivost!
Johan
Baptist Heneberg, Benedikt Šak, Franc Ksaver Gerl, Emanuel Šikaneder i
Volfgang Amadeus Mocart zajednički su napisali dvočini zingšpil Der
Stein der Weisen, oder die Zauberinsel. Šikaneder je uz to napisao i
libretto. Delo je premijerno izvedeno 11. septembra 1790. godine, a svi
navedeni kompozitori su godinu dana kasnije učestvovali u stvaranju Čarobne frule – Mocart kao kompozitor, Šikaneder kao libretista i
pevač, Šak u ulozi Tamina, Gerl kao Sarastro, a Heneberg je dirigovao.
No comments:
Post a Comment