Za nastanak mnogih Mocartovih dela zaslužne su njegove kolege, te sam želela neke od njih da predstavim u ovom tekstu. Pošto je Mocart bio istaknuti operski kompozitor, poznantsva sa pevačima su svakako bila veoma važna za nastanak tih dela. Znamo da je arije pisao za određene osobe, od kojih su neke imale specifične vokalne sposobnosti. Tako imamo visoke tonove i kolorature Kraljice noći, Sarastrove veoma duboke tonove ili tehnički zahtevne arije za Fjordiliđi. Međutim, nisu samo pevači igrali značajnu ulogu u Mocartovom
životu u Beču, već i nekoliko instrumentalista koji su svirali sa njim i
inspirisali ga da piše kompozicije. Neki su mu ujedno bili i
prijatelji. Među njima su i vrsne muzičarke, od kojih su poneke imale i
međunarodne karijere, što je bilo retko u ono doba. U ovom tekstu vam
predstavljam izvođače na tradicionalnim instrumentima, tačnije onim koje
biste očekivali na jednom koncertu, ali i one koji su svirali sasvim
neobične instrumente, poput staklene harmonike, svima dobro poznate iz
čuvene scene ludila iz opere Lučija od Lamermura.
Nekoliko
Mocartovih učenica bile su odlične pijanistkinje, ali su u skladu sa
tadašnjom društvenom praksom svirale samo na privatnim koncertima.
Jedino je Jozefa Auernhamer kao profesionalna muzičarka organizovala
javne akademije. Na jednoj od tih akademija, koja je održana 3. novembra
1782. godine, zajedno sa Mocartom svirala je Koncert za dva klavira u
Es-duru KV 365. Inače, kompozitor je Jozefi posvetio šest violinskih
sonata, čije je štampanje upravo ona nadgledala.
Dok
je Jozefa nastupala samo u Beču, slepa pijanistkinja Marija Tereza fon
Paradiz doživela je velike uspehe na međunarodnoj muzičkoj sceni,
posebno u Parizu gde je nastupala na poznatim Concert Spirituel. Kada se
uputila u francusku prestonicu, Mocart je za nju komponovao klavirski
koncert, verovatno onaj u B-duru KV 456. Marija je takođe koncertirala u
Londonu. Bila je ćerka Jozefa Antona fon Paradiza, dvorskog sekretara
za trgovinu u službi Marije Terezije. Izgubila je vid kao malo dete, ali
je bez obzira na to dobila temeljno muzičko obrazovanje. Među njenim
profesorima bili su Leopold Koželuh, Antonio Salijeri, Vinčenco Rigini i
Georg Jozef Fogler.
Mocart
je u poslednjoj godini svog života napisao delo za još jednu slepu
muzičarku, Marijanu Kirhgesner, koja je bila virtuoz na jednom zaista
neobičnom instrumentu – staklenoj harmonici. Radi se o kompoziciji
Adagio i Rondo za staklenu harmoniku, flautu, obou, violu i violončelo
KV 617, koja je prvi put izvedena na Marijaninoj akademiji 19. avgusta
1791. godine u Beču. Marijana je rođena 1769. godine u nemačkom gradu
Bruhzalu. Oslepela je kao četvorogodišnja devojčica od posledica malih
boginja. Počela je da svira klavir dve godine kasnije, a potom se
zainteresovala za staklenu harmoniku. Tokom svoje karijere proputovala
je Evropu, nastupajući u Pragu, Drezdenu, Lajpcigu, Berlinu, Hamburgu,
Londonu i drugim gradovima. Dva puta je nastupala pred pruskim kraljem
Fridrihom II, a leta 1808. godine upoznala je Getea u Karlsbadu.
U
Mocartovo vreme, muziciranje dama koje mirno sede za svojim
instrumentom bilo je društveno prihvatljivo, ali se zato sviranje
gudačkih i duvačkih instrumenata smatralo neprikladnim i to zbog pokreta
tela. U vreme kada su žene retko svirale violinu, na evropskoj muzičkoj
sceni pojavila se umetnica, koja je bila virtuoz ne samo na tom
instrumentu, nego i na gitari. Bila je to italijanska muzičarka Ređina
Strinazaki. Rođena je negde početkom šezdesetih godina 18. veka u
Ostilji kraj Mantove. Muzičko obrazovanje je stekla u čuvenoj Bolnici
milosrđa u Veneciji, gde je svojevremeno Vivaldi bio nastavnik muzike.
Od 1780. do 1783. godine nastupala je u okviru velike koncertne turneje
po Italiji, Francuskoj i Nemačkoj, a 1784. godine dolazi u Beč, gde
upoznaje Mocarta.
Kompozitor
piše o njenom dolasku ocu Leopoldu: “Kod nas je sada čuvena Strinazaki
iz Mantove, veoma dobra violinistkinja. Njeno sviranje odlikuje se
dobrim ukusom i osećanjem. U ovom trenutku pišem sonatu koju ćemo
zajedno svirati u četvrtak na njenom koncertu u pozorištu.” Spomenuti
nastup dvoje umetnika održan je bez prethodne probe, pred carom Jozefom
II, 29. aprila 1784. godine. Mocart je u kratkom vremenskom roku napisao
Sonatu za klavir i violinu u B-duru KV 454. Iako klavirska deonica nije
bila do kraja zapisana na notnom papiru, koncert je bio veoma uspešan,
jer je Mocart očigledno imao sve razrađeno, ali u svojoj glavi, a Ređina
je očigledno odlično čitala s lista. Umetnica je kasnije nastupala i u
duu sa mužem Johanom Konradom Šlikom, koji je svirao violončelo i
mandolinu.
Anton Štadler (silueta)
Jedan
od najznačajnijih Mocartovih kolega iz sveta muzike bio je Anton
Štadler, klarinetista Bečkog dvorskog orkestra. Za njega je kompozitor
napisao Kvintet za klarinet i gudače u A-duru KV 581, koji je prvi put
predstavljen na koncertu 22. decembra 1789. godine u Burgteatru. Osim
ovog kamernog dela, ali i solističkog koncerta, Štadleru je namenio i
deonice za klarinet i basetni rog u operi Titovo milosrđe. Naime,
Mocart je bio poznat po tome što je u operskim arijama izdvajao
obligatne instrumente, a klarinet mu je bio među omiljenim.
U
Mocartovom opusu nalazi se i jedan Kvintet za gudače i hornu. Delo je
napisao za još jednog prijatelja virtuoza – Jozefa Lojtgeba. On nije bio
samo Volfgangov, nego i prijatelj njegovog oca Leopolda još iz
salcburških dana. Nakon velikih koncertnih turneja po Evropi, Lojtgeb se
nastanio u Beču, a na njegovu inicijativu Mocart je napisao četiri
koncerta za hornu, koji pokazuju izuzetnu virtuoznost ovog muzičara. Lojtgeb je rođen 1732. godine, ali se ne zna mnogo o njegovim ranim
poduhvatima. Postao je deo muzičke kapele u službi princa nadbiskupa u
Salcburgu 1763. godine. Tada upoznaje Leopolda Mocarta i njegovog sina
Volfganga. On je poput svojih prijatelja više puta tražio odsustvo
sa radnog mesta, te je nastupao u drugim gradovima, poput Pariza, Beča,
Frankfurta i u Italiji. Njih trojica su zajedno putovali u Italiju
početkom 1773. godine.
No comments:
Post a Comment