Kada čitamo osnovne podatke o poznatim delima najčešće ne pročitamo ili ne zapamtimo imena pevača koji su premijerno otpevali sada poznate role. Zato mi se učinilo da bi baš takva tema bila zanimljiva ljubiteljima muzike. U ovom tekstu predstavljam vam pevače koji su prvi put izveli Mocartovu operu Tako čine sve.
Opera je premijerno izvedena 26. januara 1790. godine u bečkom Burgteatru. Libreto je napisao Lorenco da Ponte, koji
je sa kompozitorom do tada već sarađivao na operama Figarova ženidba i Don Đovani. Mocart je imao na raspolaganju vrhunske pevače, što
je naravno garantovalo uspeh kod publike. Svakom liku Mocart je poverio
po dve arije, osim Don Alfonsu, ali prava vrednost dela leži u sjajnim
duetima, tercetima i ansamblima, koji zahtevaju vrhunske pevače.
Evo
kako je izgledala podela uloga na premijeri pre više od dva veka: ljubavnika
Guljelma pevao je Frančesko Benuči, a Feranda tenor Vinčenco Kalvezi;
primadona Adrijana Ferareze del Bene, odlična pevačica, nešto manje
kvalitetna kao glumica, pevala je ulogu Fjordiliđi, a uloga njene sestre
Dorabele bila je poverena Luizi Vilanovi. Manje uloge bile su poverene
Dorotei Busani, koja je pevala Despinu, i Frančesku Busaniju, koji je
tumačio Don Alfonsa.
Adrijana Ferareze – prva Fjordiliđi
Glas
Adrijane Ferareze del Bene posedovao je tri značajne odlike – zvučan
donji registar, sigurne visine i pokretljivost. To se najbolje može
videti u ariji Fjordiliđi Come scoglio. Kako je Ferareze imala izražene
duboke tonove, Mocart ih je u izobilju koristio, ali ne kao usputne
tonove kraćeg trajanja. Ti duboki tonovi se nalaze na naglašenim
delovima takta i pisani su u dugim notnim vrednostima, te je pevačica
morala njima dobro da ovlada. Isto tako, Adrijana je lako pevala visine,
a ponajviše velike intervalske skokove, pa je Mocart i to naglašavao u
arijama. Ti skokovi su bili često preko oktave. Postoji anegdota o tome
da kompozitor baš i nije voleo Ferarezeovu, koja je imala ružnu naviku
da prilikom pevanja dubokih tonova jako otvara vilicu, a da zabacuje
glavu unazad kada izvodi visine, pa je Mocart namerno pisao te skokove u
spomenutoj ariji, ne bi li ona na sceni izgledala pomalo smešno. Osim
toga, Mocart je pokretljivost Adrijaninog glasa iskoristio tako što je
pisao duge koloraturne pasaže koji su obuhvatali gotovo čitav opseg
njenog glasa. Ova arija i danas predstavlja jednu od najzahtevnijih za
soprane, a ovako je peva Danijela Desi.
Luiza Vilanova – prva Dorabela
Pevačica
koja je na premijeri pevala ulogu Dorabele, italijanski sopran Luiza
Vilanova, počela je svoju umetničku karijeru u Beču početkom
sedamdesetih godina 18. veka kao igračica u jednoj baletskoj trupi.
Zatim je postala operska pevačica u Italiji, da bi sredinom 1789. godine
ponovo došla u Beč, gde se uspešno predstavila u ulozi Madam Lučile u
operi L’arbore di Diana Visentea Martina i Solera. Kritika je tada
prepoznala njenu šarmantnu pojavu, osećajnu i izražajnu glumu, kao i lep
glas. Iako je upravo zbog svog angažmana u Beču i saradnje sa Mocartom
Luiza ostala upamćena u muzičkoj istoriji, postoje podaci da se ona kao
operska pevačica pojavljivala u gradovima poput Torina, Venecije,
Milana, Padove, Napulja, Rima i Madrida. U Veneciji je 1794. godine
pevala ulogu Karoline u Čimarozinoj operi Il matrimonio segreto, koja
je nedugo pre toga premijerno izvedena u Beču. Neposredno pre nego što
će tumačiti lik Dorabele na sceni bečkog Burgteatra, Luiza Vilanova je
već ostvarila kontakt sa Mocartom, koji joj je namenio nekoliko arija.
Jedna od njih je i arija Ahi cosa veggio...Vado, ma dove, koju je
kompozitor napisao kao umetak u operu Il burbero di buon cuore
Visentea Martina i Solera.
Nije
samo Fjordiliđi opasna. I Dorabela ima svoj trenutak histerije na sceni
i to u ariji Smanie implacabili. Na ovom snimku možete videti i
rečitativ Despine, koju peva Olivera Miljaković.
Vinčenco Kalvezi – prvi Ferando
Prvi
Ferando u istoriji muzike bio je lirski tenor Vinčenco Kalvezi, koji je
započeo svoju karijeru sedamdesetih godina 18. veka u Italiji. Bio je
aktivan i u Drezdenu, potom je radio u Beču, a kasnije je bio angažovan
kao impresario u rodnom Rimu. Iste godine kada je premijerno izvedena
opera Tako čine sve, iz štampe je izašla knjiga „Grundsätze zur
Theaterkritik“, u kojoj je Kalvezi predstavljen kao „jedan od najboljih
tenora iz Italije sa glasom prirodno umilnim, prijatnim i zvučnim.“
Tačan datum njegovog rođenja i podaci o muzičkom obrazovanju nisu
poznati. Krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina pevao je u
komičnim operama u Italiji. Dve godine je bio u Drezdenu, a potom 1784.
godine peva na sceni Milanske Skale u operi Domenika Čimaroze.
Naredne
godine sa suprugom Terezom, pevačicom specijalizovanom za sporedne
uloge, postaje deo trupe u bečkom Burgteatru. Pored Mocartovih, Kalvezi
je učestvovao i u izvođenju opera Antonija Salijerija, Visentea Martina i
Solera i Stivena Storačea. Veći deo 1788. godine proveo je kao član
Pozorišta San Karlo u Napulju. Povukao se s operske scene 1794. godine i
vratio u rodnu Italiju, gde je radio kao jedan od vodećih organizatora
koncerata i pozorišnih dešavanja sve do 1811. godine. Nakon toga nije
poznato gde je bio i šta je radio.
Američki tenor Džeri Hadli peva Ferandovu ariju Un’aura amorosa.
Dorotea Busani – prva Despina
Ova
austrijska pevačica, rođena 1763. godine kao Dorotea Sardi, premijerno
je izvela nekoliko zapaženih uloga tada istaknutih operskih kompozitora.
Prvi put je tumačila ulogu Kerubina u Figarovoj ženidbi i ulogu
Despine u operi Tako čine sve, ali je pevala i u operama Stivena
Storačea, Đovanija Paizjela, Paskvalea Anfosija i drugih. Na bečkoj
premijeri opere Tajni brak Domenika Čimaroze, koja je predstavljena u
prisustvu cara Leopolda II, Dorotea je pevala ulogu Fidalme. Nastupala
je i u italijanskim pozorištima, često sa mužem Frančeskom Busanijem.
No comments:
Post a Comment