Branko Radičević |
Branko Radičević je osim Jovana Jovanovića Zmaja bio jedan od najkomponovanijih pesnika srpskog romantizma. Više od četrdeset domaćih i nekoliko inostranih kompozitora muzikom je ovekovečilo pesnikove stihove. Među tim ostvarenjima preovlađuju kompozicije za glas sa ili bez instrumentalne pratnje, dela namenjena horskim ansamblima različitih vrsta (dečjim, ženskim, muškim i mešovitim), postoje čak i instrumentalne kompozicije kao svojevrsne obrade vokalnih dela, a Brankovi stihovi su se upotrebljavali i u popularnoj muzici.
Postavlja se pitanje šta je to u Brankovoj poeziji toliko privlačilo kompozitore da na nju pišu muziku?
Nova
značajna karakteristika srpske romantičarske poetike 19. veka bilo je
interesovanje naših pesnika za više umetničkih vrsta istovremeno. Osim
poezije, koja je bila primarni način izražavanja, pesnici posvećuju
veliku pažnju slikarstvu i muzici, nastojeći da tim umetničkim
sinkretizmom stvore što upečatljiviju i životniju pesničku sliku, bez
obzira na to da li se radi o vizuelnoj, auditivnoj ili sinestetičkoj
slici. To je svakako privuklo muzičare da pišu dela koristeći se
njihovim pesmama, naročito u doba procvata žanra srpske solo pesme. Ta
intimna muzička vrsta bila je dostupna čak i amaterskim izvođačima, bar
na početku njenog razvoja, kontinuirano je negovana u opusima naših
najboljih stvaralaca, a pojavom školovanih koncertnih pevača omogućena
je bogata produkcija u toj oblasti.
Gde si, dušo, gde si, rano je poznata Brankova pesma, a ovde je možete čuti kao solo pesmu Josifa Marinkovića.
„Muzika
u Brankovom tekstu čuje se od početka do kraja u celokupnom stvaranju
njegovom. Muzikalnost njegove fraze, mnogobrojne ideje i slike uzete iz
oblasti muzike (pevanje, svirka tamburice, kola) vezuju ga tesno za
muziku...Kod Branka je metar većinom stabilan i pravilan, pa stoga
odgovara strogim zakonima sklopa muzičke kompozicije.“
Ovako je pisala muzikolog
Stana Đurić Klajn u svom eseju o kompozicijama na stihove fruškogorskog
slavuja Branka Radičevića. Kažu
njegovi savremenici da je Branko pokazivao posebne sklonosti prema
slikarstvu, da je bio izvanredan pevač i da je voleo muziku. Njegova,
kao i poezija Jovana Jovanovića Zmaja i Jovana Grčića Milenka, bila je
inspirativna za veliki broj stvaralaca, naročito za muzičare. Nema
sumnje da je Branko uživao u muzici, tvrde proučavaoci njegovog života i
dela, pa nije čudno što su njegovi stihovi, puni metričkog i
eufonijskog sklada, bili prihvaćeni među drugim pesnicima, u narodu, ali
i među srpskim kompozitorima.
Iako
nema konkretnijih podataka o tome koliko je Branko Radičević uživao u
muzici, kao dokazi njegove privrženosti toj vrsti umetničkog izražavanja
svedoče dva kratka odlomka iz njegovih pisama, koje je u svom eseju
izdvojila Stana Đurić Klajn. U jednom pismu, upućenom 1849. godine Đuri
Daničiću, srpski romantičarski pesnik zapisuje sledeće:
„Pozdravi mi Vuka i gospu mu i sina i Minku. Kaži joj da odsvira onaj kvartet što ga rado slušam, a ti ga poslušaj umesto mene.“
Ovaj
kratak segment odnosi se na porodicu Vuka Karadžića, naročito na
njegovu talentovanu ćerku Minu, koja je bila bliska sa Brankom
Radičevićem. Srpski pesnik joj je posvetio čuvenu pesmu Pevam danju,
pevam noću, koju je proslavio i Zdravko Čolić. Sama tema pesme upućuje
na muziku i eto direktne veze sa tom umetnošću.
Da
je Branko imao i kritičarski stav prema muzici, pokazuje jedno drugo
pismo, ovoga puta namenjeno ocu, u kojem se negativno osvrće na, kako je
sam napisao, „šmokljanske valcere nekog šmokljanskog Novosađanina“.
Stana Đurić Klajn smatra da se to odnosi na kompozicije Aleksandra
Morfidisa Nisisa, koji je u to vreme delovao kao učitelj muzike u Novom
Sadu. U istom pismu spominje se ime izvesnog Aleksića, koji je bio
bliski prijatelj i Branka Radičevića i Kornelija Stankovića. Svi su oni
zajedno studirali u Beču. Aleksić je kasnije postao oficir ruske vojske i
zna se da je 1858. godine vršio pripreme za Kornelijev odlazak u
Moskvu, koji nažalost nikad nije ostvaren zbog kompozitorove bolesti.
„Oj,
Karlovci, mesto moje drago, ko detence došao sam amo, igra beše jedino
mi blago.“ – ovo su svima dobro poznati stihovi Branka Radičevića iz
pesme Đački rastanak. Ta obimna i temama bogata pesma, koja sadrži
više od pet stotina stihova, često je inspirisala srpske kompozitore na
stvaralaštvo. Brankovo apostrofiranje i opisivanje karlovačke okoline,
vinograda i berbe, veselih đačkih sedeljki, veslanja i kupanja u Dunavu,
svirke i igre – sve to podseća na slične motive i raspoloženja koja se
nalaze u pesništvu nemačkih književnika 18. veka i iz vremena
bidermajera. Postoje mnoge paralele između Brankove poezije i poezije
nemačkih prethodnika, mada se uočavaju i veze sa narodnom pesničkom
tradicijom.
Brankovo kolo Jovana Pačua, srpskog kompozitora i pijaniste, inače po struci lekara, napisano 1883. godine.
On
je sa izvanrednim talentom uspeo da ostvari spoj umetničke i narodne
poezije, pronašavši upravo u tom spoju svoju originalnu pesničku
vokaciju, tvrde poznavaoci Brankovog opusa. Njegov Đački rastanak s
pravom je najčešće komponovana pesma. Muzičari su doduše zbog obimnosti
pesme koristili samo određene odlomke. Upravo se u jednoj od poetskih
celina ove pesničke kreacije pronalazi dosta materijala za omuzikaljenje
– to je trenutak kada Branko opisuje karlovačke vinograde i berbu,
veselu pesmu i igru devojaka i momaka. Sam ritam pesme je ovde veoma
dinamičan i uskovitlan, smenjuju se četiri vrste stihova, koriste se
reči koje pozivaju na pesmu i igru, sve bruji od glasova, pesme i
muzike.
Ljubica Marić je 1947. godine napisala kompoziciju za klavir Brankovo kolo.
Primarno
svojstvo Radičevićeve poezije jeste njena melodioznost, ona predstavlja
osnovu njegove lirike i od nje zavisi izbor slika, leksike i stiha. On
je u svom pesničkom kazivanju koristio narodni jezik i sopstvene
kovanice, lokalizme i arhaizme, čime je još više doprinosio
melodioznosti svojih kreacija. Njegovi stihovi su puni muzike sa
pravilnim i tečnim ritmom koji upravo navode na pevanje. Neretko se
koriste i reči koje direktno upućuju na pesmu i igru, kao što je to
slučaj baš u Đačkom rastanku, toliko omiljenoj pesmi među
kompozitorima. Od ukupno 54 lirske pesme Branka Radičevića, dve trećine
je muzički obrađeno, što potvrđuje prijemčivost njegovog pesništva
kompozitorima. I to ne samo srpskim, nego i češkim muzičarima koji su
delovali na našim prostorima i trudili se da svojim radom doprinesu
podizanju muzičke kulture.
Branko Radičević |
Mnogi
Česi su pisali kompozicije prema Branku – bili su to Robert Tolinger,
Vaclav Horejšek, Vojteh Šistek, Gvido Havlas i drugi. Istoričar
književnosti Milan Kašanin primetio je da Brankova poezija poseduje
elemente rokokoa, na šta ukazuju „...njegovi pastiri na viru, putnici na
uranku i na moru, devojke na studencu i ribari u čunu, ti potoci,
sutoni i zore, te ljubavne `vragolije` izrečene s besprimernom
ljupkošću...“. O toj povezanosti sa rokokoom svedoče pesnikova sklonost
ka deminutivima i rečima od mila, kao i naklonjenost ka idiličnoj i
pastoralnoj poeziji. Međutim, veza sa narodnom poezijom je takođe
prisutna u Brankovom pesničkom opusu.
Brankovu
pesmu Ribarčeta san po tematici porede sa Pastrmkom Kristijana
Šubarta, za koju je Franc Šubert napisao poznatu pesmu. Ovde je možete
čuti u izvođenju Anete Ilić. Kompozitor je Stanojlo Rajičić.
No comments:
Post a Comment