Poljski violinista Januš Vavrovski objavio je 2021. godine zanimjlivo zvučno izdanje, na kojem je snimljen koncert
Ludomira Rožickog. To ne bi bilo toliko zanimljivo da delo nije dugo stajalo zaboravljeno u arhivi Poljske
nacionalne biblioteke. Evo zanimljive priče o tom delu, koje je nastalo u
jeku nacističkog progona u toj zemlji.
Partitura
zaboravljenog koncerta za violinu poljskog kompozitora Ludomira
Rožickog ležala je zakopana u bašti njegovog napuštenog varšavskog doma.
Međutim, muzika je 2018. godine rekonstruisana na osnovu rukopisa i
snimljena na nosače zvuka, zahvaljujući violinisti Janušu Vavrovskom. CD
na kojem se nalazi zvučni zapis koncerta nosi simboličan naziv -
Feniks.
Ludomir Rožicki
Ludomir
Rožicki, poljski kompozitor, rođen je 18. septembra 1883. godine. Njegov
otac je bio profesor na varšavskom konzervatorijumu, gde je mladi
umetnik studirao klavir i kompoziciju. Usavršavanje je nastavio u
Berlinu kod Engelberta Humperdinka. Nakon završenih studija, karijeru je
počeo 1907. godine u Lvovu, a nastavio u Varšavi. Pripadao je grupi
muzičara, nazvanoj Mlada Poljska, koji su posle Prvog svetskog rata
nastojali da ožive muziku svoje zemlje. Među njima je bio i svakako
jedan od najvećih poljskih kompozitora Karol Šimanovski. Rožicki
je doživeo veliki uspeh sa baletom Pan Tvardovski, koji je postao prvi
poljski balet izveden u inostranstvu. Videla ga je publika širom Evrope -
u Kopenhagenu, Brnu, Pragu, Zagrebu, Beogradu i drugim gradovima. Pisao
je i opere, a na nosače zvuka snimljena su njegova klavirska i kamerna
dela.
Rožicki je započeo
rad na svom violinskom koncertu u leto 1944. godine, kada je podignut
Varšavski ustanak – operacija oslobađanja Varšave od nemačke okupacije.
Međutim, ubrzo je postalo jasno da Rožicki i njegova porodica moraju
pronaći sigurno utočište. Pobegli su iz svog doma u Varšavi, ali pre
nego što su to učinili, Rožicki je sakrio rukopis koncerta u kofer i
zakopao ga na dnu svoje bašte. Posle rata radio je u Katovicama, nekih
300 kilometara jugozapadno od poljske prestonice i pomirio se sa
činjenicom da je zauvek izgubio partituru koncerta.
Nekoliko
godina kasnije, građevinski radnici koji su čistili ruševine njegove
kuće, naišli su na sakrivenu partituru, koja je potom pronašla svoj put
do arhiva Poljske nacionalne biblioteke, gde je do nedavno ležala
zaboravljena. Violinista Januš Vavrovski naišao je na partituru ovog
dela i odmah je, kako kaže, bio očaran muzikom. Uz pomoć istraživača,
Vavrovski je uspeo da rekonstruiše koncert i uđe u trag delovima koji su
nedostajali. Projekat rekonstrukcije koncerta trajao je nekoliko
godina, a Vavrovski je 2018. godine premijerno izveo raskošni,
postromantičarski koncert pred publikom.
Rožicki
nikada nije doživeo da čuje svoje delo, za koje je verovao da ga je
izgubio. Kako je umro 1953. godine, nije mogao da posvedoči pronalasku
partiture koju je zakopao. Vavrovski kaže da su umetnici i u najtežim
trenucima stvarali umetnička dela, uvek se nadajući da će umesto zla
prevladati dobro. Interesantno je, dodaje ovaj poljski violinista, da je
koncert Rožickog toliko pun pozitivne energije, kao da nije napisan u
zaista strašno vreme nacističkog progona.
Koncert
je inače dvostavačan, a preporučujem da čujete upravo drugi
stav. Veoma je lepa muzika, ima nečeg filmskog u njoj.
No comments:
Post a Comment