Monday, 11 November 2024

O violinskom koncertu Ludomira Rožickog

Poljski violinista Januš Vavrovski objavio je 2021. godine zanimjlivo zvučno izdanje, na kojem je snimljen koncert Ludomira Rožickog. To ne bi bilo toliko zanimljivo da delo nije dugo stajalo zaboravljeno u arhivi Poljske nacionalne biblioteke. Evo zanimljive priče o tom delu, koje je nastalo u jeku nacističkog progona u toj zemlji.

Partitura zaboravljenog koncerta za violinu poljskog kompozitora Ludomira Rožickog ležala je zakopana u bašti njegovog napuštenog varšavskog doma. Međutim, muzika je 2018. godine rekonstruisana na osnovu rukopisa i snimljena na nosače zvuka, zahvaljujući violinisti Janušu Vavrovskom. CD na kojem se nalazi zvučni zapis koncerta nosi simboličan naziv - Feniks.  
 
Ludomir Rožicki


Ludomir Rožicki, poljski kompozitor, rođen je 18. septembra 1883. godine. Njegov otac je bio profesor na varšavskom konzervatorijumu, gde je mladi umetnik studirao klavir i kompoziciju. Usavršavanje je nastavio u Berlinu kod Engelberta Humperdinka. Nakon završenih studija, karijeru je počeo 1907. godine u Lvovu, a nastavio u Varšavi. Pripadao je grupi muzičara, nazvanoj Mlada Poljska, koji su posle Prvog svetskog rata nastojali da ožive muziku svoje zemlje. Među njima je bio i svakako jedan od najvećih poljskih kompozitora Karol Šimanovski. Rožicki je doživeo veliki uspeh sa baletom Pan Tvardovski, koji je postao prvi poljski balet izveden u inostranstvu. Videla ga je publika širom Evrope - u Kopenhagenu, Brnu, Pragu, Zagrebu, Beogradu i drugim gradovima. Pisao je i opere, a na nosače zvuka snimljena su njegova klavirska i kamerna dela. 

Rožicki je započeo rad na svom violinskom koncertu u leto 1944. godine, kada je podignut Varšavski ustanak – operacija oslobađanja Varšave od nemačke okupacije. Međutim, ubrzo je postalo jasno da Rožicki i njegova porodica moraju pronaći sigurno utočište. Pobegli su iz svog doma u Varšavi, ali pre nego što su to učinili, Rožicki je sakrio rukopis koncerta u kofer i zakopao ga na dnu svoje bašte. Posle rata radio je u Katovicama, nekih 300 kilometara jugozapadno od poljske prestonice i pomirio se sa činjenicom da je zauvek izgubio partituru koncerta. 

Nekoliko godina kasnije, građevinski radnici koji su čistili ruševine njegove kuće, naišli su na sakrivenu partituru, koja je potom pronašla svoj put do arhiva Poljske nacionalne biblioteke, gde je do nedavno ležala zaboravljena. Violinista Januš Vavrovski naišao je na partituru ovog dela i odmah je, kako kaže, bio očaran muzikom. Uz pomoć istraživača, Vavrovski je uspeo da rekonstruiše koncert i uđe u trag delovima koji su nedostajali. Projekat rekonstrukcije koncerta trajao je nekoliko godina, a Vavrovski je 2018. godine premijerno izveo raskošni, postromantičarski koncert pred publikom.

Rožicki nikada nije doživeo da čuje svoje delo, za koje je verovao da ga je izgubio. Kako je umro 1953. godine, nije mogao da posvedoči pronalasku partiture koju je zakopao. Vavrovski kaže da su umetnici i u najtežim trenucima stvarali umetnička dela, uvek se nadajući da će umesto zla prevladati dobro. Interesantno je, dodaje ovaj poljski violinista, da je koncert Rožickog toliko pun pozitivne energije, kao da nije napisan u zaista strašno vreme nacističkog progona. 

Koncert je inače dvostavačan, a preporučujem da čujete upravo drugi stav. Veoma je lepa muzika, ima nečeg filmskog u njoj.

No comments:

Post a Comment

Aproprijacije klasične virtuoznosti u hevi metal muzici

Žanr hevi metal muzike sa svim svojim derivatima je od nastanka krajem šezdestih i početkom sedamdesetih godina prošlog veka veoma uspešan i...