Ako do sada niste čitali autobiografiju pijaniste Artura
Rubinštajna „Godine moje mladosti“, toplo preporučujem da to učinite. U
sklopu edicije „Violinski ključ“ izdavača „Službeni glasnik“, izašla je ta pozamašna knjiga, ali prepuna zanimljivih
svedočanstava kako o tom poljskom umetniku jevrejskog porekla, tako i o
muzičkim prilikama vremena u kojem je živeo. Toliko toga sam zabeležila što bih htela da podelim sa posetiocima ovog bloga, a evo šta piše Rubinštajn o prvim muzičkim
stimulacijama, naravno kroz pesmu, pre nego što je počeo da svira
klavir:
„Moji prvi
muzički utisci potiču od stotina tužnih i žalosnih krikova fabričkih
sirena, koje su budile radnike u šest ujutru, dok je grad još bio
obavijen mrakom. Uskoro mi je ponuđena prijatnija muzička hrana s
pojavom Cigana u dvorištu naše kuće, koji su pevali i igrali sa svojim
malim nakinđurenim majmunima, dok je takozvani orkestar, u stvari jedan
čovek, svirao na mnogim čudnovatim instrumentima. Bilo je tu i otegnutih
izvikivanja Jevreja staretinara, Rusa sladoledžija i Poljakinja –
seljanki koje su pevajući hvalile svoja jaja, povrće i voće. Voleo sam
sve ove zvukove, i dok me ništa nije moglo
navesti da izustim ni jednu jedinu reč, uvek sam bio spreman da pevam –
da svojim glasom podražavam svaki zvuk koji sam čuo, stvarajući time
pravu senzaciju kod kuće. Ova senzacija se vrlo brzo pretvorila u
zabavu, i svako je pokušavao da me nauči neku pesmu. Tako sam naučio da prepoznajem ljude po njihovim melodijama.“
Dok čitate ove retke možete slušati kako Rubinštajn svira Šopenov Nokturno op. 48 br. 1 u c-mollu.
Rubinštajn
dalje priča kako je neko vreme „izigravao papagaja“, a da se nešto vrlo
značajno desilo kada su njegove dve starije sestre, Jadviga i Hela,
počele da sviraju klavir.
„Bio
sam toliko očaran pojavom ovog božanskog instrumenta, da je od tada
dnevna soba postala moj raj. Urlanje i plač – moje jedino oružje,
koristio sam izdašno kad god bi neko pokušao da me odvuče odande.“
Inače,
Rubinštajnov stil pripovedanja je često veoma zabavan, jer je on
očigledno bio veoma duhovit čovek, što se i vidi po ovom citatu. Zbog
toga će vam biti zanimljivo da pročitate „Godine moje mladosti“, čak i
da niste muzički školovani. Umetnik se dalje seća svog detinjstva i
fascinacije klavirom, pa kaže da je njegova najstarija sestra Jadviga
pred udaju počela da uzima časove klavira, kako bi upotpunila svoje
obrazovanje. Ovim rečima, opet duhovito, pomalo i zločesto, Rubinštajn
opisuje razvoj situacije:
„Svaka
izgovorena reč, svaka primedba debele madam Kijanjske, Jadvigine
nastavnice, nalazila je u meni najpažljivijeg slušaoca – a kakvo je tek
uživanje bilo kada bi udarila sestru po rukama zato što je odsvirala
pogrešnu notu! Ponekad kada bi sestra u vežbanju pogrešila, ja sam bio
taj koji ju je udarao. Malo iz šale malo ozbiljno, naučio sam da
raspoznajem tonove kad se smenjuju, i leđima okrenut klaviru mogao sam
da navedem note svakog akorda, čak i najdisonantnijeg. Od tada je
savlađivanje zamršenosti klavijature bila samo dečja igra, i uskoro sam
mogao da odsviram, najpre jednom rukom, a kasnije s obe, svaku melodiju
koju bih čuo.“
Toliko za sada o crticama iz Rubinštajnove autobigrafije. Za kraj predlažem da čujete kako Rubinštajn svira Listov treći Liebestraum.
No comments:
Post a Comment