Proleće u klasičnoj muzici - Štraus, Respigi, Zinding, Delijus
Pred vama je još nekoliko predloga dela sa temom proleća. Počnimo ovoga puta sa neodoljivim zvucima valcera! Jedna
od najpopularnijih kompozicija za koloraturni sopran svakako je valcer
Johana Štrausa mlađeg Glasovi proleća iz 1882. godine. Prvobitno je
bio zamišljen kao orkestarski valcer, uz dodatak sopranske deonice, a
posvećen je pijanisti i kompozitoru Alfredu Grinfeldu. Kasnije se
pojavio i u obradi za klavir. Kod nas se javlja i uz pratnju tamburaškog
orkestra i baš lepo zvuči i u tom aranžmanu. Delo
je premijerno izvela čuvena nemačka pevačica Berta Švarc, poznatija pod
umetničkim imenom Bjanka Bjanki, koja je imala veoma uspešnu karijeru
kao članica Bečke dvorske opere. Stihove za vokalnu verziju valcera
napisao je Franc Fridrih Rihard Žene, austrijski dramski pisac koji je
napisao libreto za čuvenu operetu Slepi miš.
Berta Švarc
U
prvih nekoliko stihova sumirano je sve ono što vezujemo za proleće: tu
su lasta koja se vine u plavo nebo, povetarac koji blago ćarlija i
“ljubi” polja i livade, kao i sunce koje nas greje; sve to čini da se
tuga umanji i da se nadamo boljem i lepšem. Kao što se i očekuje od
Štrausovog valcera, i ovaj ima nekoliko odseka, svaki sa svojom
upečatljivom melodijom. Evo tih prvih stihova na nemačkom:
Die Lerche in blaue Höh entschwebt,
der Tauwind weht so lau;
sein wonniger milder Hauch belebt
und küßt das Feld, die Au.
Der Frühling in holder Pracht erwacht,
ah alle Pein zu End mag sein,
alles Leid, entflohn ist es weit!
Schmerz wird milder, frohe Bilder,
Glaub an Glück kehrt zuruck;
Sonnenschein, ah dringt nun ein,
ah, alles lacht, ach, ach, erwacht!
Predlažem
da ga čujete u izvođenju Rite Štrajh. Ako vam se dopada, možete ga
poslušati i u izvođenju drugih soprana, kao što su Natali Disej ili
Ketlin Betl.
Možda će vam se više svideti ista kompozicija u izvođenju Hora bečkih dečaka.
***
U
grupu kompozitora koji su imali izuzetno naglašenu sposobnost maštovite
upotrebe simfonijskog orkestra spada italijanski neoklasični kompozitor
Otorino Respigi, koji je za sobom ostavio veoma upečatljivu kompoziciju
pod nazivom Proleće. U pitanju je simfonijska poema iz ciklusa Tri
Botičelijeve slike. Triptih je nastao 1927. godine kao rezultat
porudžbine Fondacije Elizabet Sprag Kulidž, jedne od najvažnijih
pokroviteljki muzičara u 20. veku. Respigi
je napisao ove simfonijske poeme nakon što je video tri slike
italijanskog renesansnog umetnika Alesandra Botičelija u firentinskoj
Galeriji Ufici. Prva simfonijska poema odnosi se na sliku Proleće i
prikazuje nam Respigijev talenat za korišćenje orkestarskih boja u punom
sjaju.
***
Klavirski
komad norveškog kompozitora Kristijana Zindinga Frühlingsrauschen komponovan je 1896. godine i jedno je od najpoznatijih dela ovog
kompozitora. Zinding je započeo svoje muzičko obrazovanje u Kristijaniji
(današnji Oslo), a studirao je na konzervatorijumu u Lajpcigu. Najveći
deo svog života je proveo u Nemačkoj. Smatraju ga naslednikom Edvarda
Griga. Pisao je solo pesme, horska dela, klavirsku i kamernu muziku,
solističke koncerte i simfonije. Pošto
je komad Frühlingsrauschen postao veoma popularan, doživeo je i
orkestarsku verziju, koja je još sugestivnija od izvorne.
***
Kada
smo već kod Norveške, jedan engleski kompozitor je često boravio u toj
skandinavskoj zemlji, a u svom stvaralaštvu negovao je programsku muziku
inspirisanu prirodom. Naime,
Frederik Delijus je uživao u norveškim predelima, a družio se sa
čuvenim Norvežanima - Edvardom Grigom, Augustom Strindbergom i Edvardom
Munkom. U
simfonijskoj poemi On hearing the first cuckoo in spring, koja je
nastala 1912. godine, Delijus upotrebljava jednu norvešku narodnu pesmu,
a čuje se i pesma kukavice.
No comments:
Post a Comment