Žanr hevi metal muzike sa svim svojim derivatima je od nastanka krajem šezdestih i početkom sedamdesetih godina prošlog veka veoma
uspešan i uticajan u svetu popularne muzike. Koreni metala pronalaze se u bluzu
i psihodeličnom roku, vrstama muzike od kojih je novi žanr nasledio
interesovanje za virtuoznost i tembralni intenzitet. Dva najvažnija aspekta
ovog žanra jesu izvesna težina zbog prisustva veće amplifikacije i distorzije
zvuka nego u roku, kao i postojanje jedinstvenih elemenata tehničke prirode
poput eksplozivnih perkusija (blast beat),
munjevitih gitarskih sola (pod uticajem bluza i klasične muzike) i složenih
pevačkih zahteva (falset, opersko pevanje, vrištanje i slično). Pesme hevi
metal bendova obično su duže od onih u rok muzici, imaju nešto složeniju i
raznovrsniju strukturu. Metal muzičari su uvek težili da na nov način muzičkim
sredstvima artikulišu snagu i to u skladu sa produkcijskim tehnikama koje su
proizilazile iz novih tehnologija. Svoju tipičnu naklonost prema teatralnosti i
bombastičnosti, izraženim putem pokretljivosti, intenziteta i agresivnosti
muzike, ostvarili su upotrebljavajući i elemente klasične muzike, poput veće
instrumentacije i značajnije uloge instrumentalnih intermeca ili razrađenih
uvoda.
Vitalnost ovog žanra prepoznaje se u njegovoj sposobnosti
asimilovanja sa drugim žanrovima popularne muzike, kao i u činjenici da veliki
deo hevi metal publike prihvata samo neke aspekte ovog stila. Za sledbenike
hevi metala muzika predstavlja samo jedan element u načinu života koji obuhvata
društvene aktivnosti, kolekcionarstvo, poseban način oblačenja i određeni
vrednosni sistem. Pojavio se krajem šezdesetih godina kao odgovor na
utopistička stanovišta hipi kulture, a njegovu vernu publiku sve do danas većinom
čine mladi beli muškarci, uglavnom pripadnici radničke klase. Fatalistički i
pesimistički pristup stvarnosti koji ne nudi nikakva rešenja na bilo koja
problematična pitanja bio je naročito privlačan posebnim članovima društva,
poput nekonvencionalne, usamljene ili senzibilne omladine. Oni su u hevi metal
muzici pronalazili alternativni identitet i ispunjenje nekih unutrašnjih želja
i potreba. Žene su oduvek bile inspiracija za lirske teme hevi metal pesama,
ali tek odnedavno su postale i obožavateljke ove vrste muzike. Međutim, hevi
metal i pored toga i dalje ostaje jedna izrazito agresivna i mačo muzička
supkultura u kojoj dominiraju muškarci, ne samo kao izvođači, nego i kao verna
publika.
Od samog početka razvoja hevi metala, osim direktnog
uticaja bluz muzičara, postojao je još jedan važan podsticaj koji je dolazio iz
sveta klasične muzike. Mnogi gitaristi hevi metal bendova bili su muzički
obrazovani, svirali su klasične instrumente poput gitare, violine ili klavira,
sticali su potrebno znanje iz oblasti muzičke teorije, a kao neke od svojih
uzora iz prošlosti često su navodili barokne i romantičarske majstore, poput Baha,
Vivaldija ili Paganinija. Njihova adaptacija određenih elemenata iz korpusa
klasične muzike, najčešće onih iz epohe baroka, podstakla je razvoj nove vrste
gitarske virtuoznosti, kao i promene u harmonskom i melodijskom jeziku hevi
metala. Već u prvim godinama razvoja ovog žanra virtuoznost je postala veoma
važna odlika hevi metala, koja se potom protezala decenijama kasnije kroz rad
istaknutih gitarista pojedinih bendova, poput Ričija Blekmora, Edvarda van
Halena, Ingvija Malmstina, Rendija Roudsa i drugih. Fuzije klasične i popularne
muzike pronalaze se i u progresivnom i art roku šezdesetih godina prošlog veka.
Međutim, ti muzičari su koristili elemente klasične muzike ili čak otvoreno
citirali određena dela zato što su hteli da podignu vrednost rok muzici,
dodeljujući joj nešto od tog prestižnog statusa koju je stekla umetnička
muzika.
U svom tekstu „Aproprijacije klasične virtuoznosti u hevi
metal muzici“ Robert Volser naglašava potrebu pružanja ubedljivijih objašnjenja
za pojave koje se tiču susreta različitih muzičkih stilova i tradicija, kao što
se to desilo sa klasičnom i hevi metal muzikom. Zapadnjačka muzikologija je,
prema Volserovom mišljenju, uvek tumačila takve susrete različitih muzičkih
praksi kao „prirodne“ ekspanzije muzičkih izvora koje su poslužile određenim
kompozitorima da na nov način oblikuju svoja dela. Takav pristup je zapravo
konstantno potvrđivao tu tipičnu veru zapadne misli o progresu i kolonizaciji,
ali je malo pažnje pridavao istraživanju odnosa moći koji su prisutni u tim
susretima. Volser je u svom radu želeo da pruži drugačija tumačenja tog odnosa
između hevi metal muzičara i klasične tradicije. Ukazujući na to da
tradicionalna muzikologija zapravo ignoriše dostignuća popularne muzike, Volser
želi da promeni način na koji se posmatra ne samo popularna muzika već i
klasična tradicija. U tom smislu, autor ovog rada najpre ukazuje na važnu
činjenicu koja se tiče konstruisanja klasične tradicije. Taj mladi kulturni
konstrukt počeo je da se razvija u 19. veku i tokom tog procesa
„sakralizacije“, kako ga naziva Lorens Livajn, evropska muzika je istrgnuta iz
različitih popularnih konteksta i potom je upotrebljena kao oruđe društvenog
programa moćne manjine među američkim stanovništvom. Time su određene društvene
klase želele da nametnu jednostrani „moralni red“ i da odbace pluralitet
kulturnog života. Volser takođe navodi mišljenje Kristofera Smola o tom procesu
sakralizacije koji je potpuno izbrisao izvorna društvena i politička značenja
te muzike. Nakon toga, ta muzička dela, nekada pisana za potrebe određenih
grupacija na dvorovima, javnim koncertima, u crkvama ili salonima, izgubila su
svoja prvobitna značenja i svedena su na singularnost u današnjosti. Moderno
društvo na taj način, prema Smolovom mišljenju, primenom svojevrsne kulturne
hijerarhije opravdava onu društvenu, marginalizujući pritom glasove onih
muzičara koji stoje izvan konstruisanog kanona.
Riči Blekmor iz benda Deep Purple bio je jedan od
najuticajnijih rok gitarista krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina
prošlog veka. On je u mladosti učio da svira klasičnu gitaru što je značajno
uticalo na njegovu kasniju fuziju roka sa elementima umetničke muzike. Volser
izdvaja nekoliko prepoznatljivih baroknih odlika u solističkom nastupu
Blekmorove gitare u pesmi „Highway Star“: mnoštvo arpeđiranja u stilu
Vivaldija, izraženi virtuozitet i karakterističan sled harmonskih funkcija. Primenom
dobro poznatih harmonskih sekvenci koje slušaocu, na osnovu iskustva sa
baroknom muzikom, pružaju osećaj predvidljivosti, Blekmor stvara solidnu
pozadinu za svoje uzbudljivo virtuozno sviranje gitare. Volser poredi takav
odnos između Blekmora kao soliste i stabilne ritam sekcije ostatka benda sa
osnovnim principima baroknog končerta grosa u kojem violinista uspostavlja taj
dinamični individualizam nasuprot ostalim članovima ansambla. Violinski virtuoz
baroknog doba dobio je svog potomka u gitarskom heroju hevi metal muzike,
zaključuje Robert Volser. Rok gitaristi su i u narednim godinama nastavili da
eksperimentišu sa elementima klasične muzike u svojim pesmama.
Još jedan veoma uticajan rok gitarista bio je Edvard van
Halen, koji je odrastao uz oca profesionalnog klarinetistu i saksofonistu.
Edvard i njegov brat Aleks počeli su na očevo insistiranje da sviraju klavir
još od malih nogu, sve dok ih nisu zainteresovali bubnjevi i gitara. Čak i kada
je postao rok zvezda, Edvard je i dalje svirao klavir i violinu, a posebno je
voleo da sluša Baha i Debisija, te se pored bluza u njegovom sviranju osećaju
uticaj umetničke muzike. Da je van Halenov doprinos razvoju gitare bio
nemerljiv pokazuje njegov solo u pesmi „Eruption“ sa debi albuma iz 1978.
godine. Prema Volserovom mišljenju, van Halenova fluidnost i virtuoznost u tom
solu dokazali su nove mogućnosti rok gitare, koja je sada postala podjednako
sposobna poput violine i orgulja. Razigrana virtuoznost muzičara u ovoj
solističkoj epizodi otkriva upotrebu posebne tehnike sviranja tapping, koja je oduševila gitariste i
ljubitelje ove muzike. To je bila najvažnija tehnička inovacija nakon pojave
Džimija Hendriksa, gitariste koji je bio uzor mnogim hevi metal izvođačima. Volser
pronalazi sličnosti između tog van Halenovog pronalaska i Bahove upotrebe palca
prilikom sviranja na čembalu. Obe novine su omogućile fluidnu lakoću u
sviranju.
Rendi Rouds je takođe zaslužio svoje mesto među najvećim
gitaristima hevi metal muzike. On je poput van Halena odrastao u muzičkoj
porodici; počeo je da uči klavir, gitaru i muzičku teoriju od svoje šeste
godine, a kasnije se finansijski izdržavao tako što je predavao muziku. Pored
toga što se ugledao na Blekmorovu fuziju klasične i rok muzike, kao i na van
Halenovu tehniku tapkanja (tapping),
Rouds je navodio Vivaldija i Pahelbela kao svoje omiljene kompozitore klasične
muzike. On je prema mišljenju Roberta Volsera bio prvi gitarista koji je
osamdesetih godina doprineo širenju uticaja klasične muzike, nastavljajući da
integriše harmonski i melodijski jezik hevi metala zasnovan na toj tradiciji. Roudsova
veština double tracking-a odnosno
snimanja jednog sola više puta doprinosila je stvaranju osećaja dubine i
prostora, što je veoma uticalo na kasnije produkcijske tehnike. Njegova
povezanost sa baroknom muzikom prepoznaje se, iz vizure Roberta Volsera, u
solističkoj kadenci pesme „Suicide Solution“. Volser poredi tu Roudsovu kadencu
sa baroknom tokatom i Bahovom neobičnom kadencom u deonici solo čembala u Brandenburškom koncertu br. 5. Hevi
metal gitaristi se, prema Volserovom mišljenju, često oslanjaju na tipične
odlike barokne tokate tako što upotrebljavaju mnoštvo kvazi-improvizatorskih
figuracija u vidu razloženih akorada ili obimnih skaliranja, koja najčešće
obuhvataju celokupan opseg instrumenta.
Kritikujući hegemonistički karakter tradicionalnih
visokoobrazovnih muzičkih institucija, Volser u svom radu navodi da su
gitaristi tek negde u vreme kada je hevi metal počeo da se razvija dobili svoje
mesto kao profesori na visokoškolskim ustanovama. Međutim, tradicionalne
muzičke škole bile su veoma spore oko prihvatanja bilo koje druge muzike osim
umetničke, te su popularni muzičari bili primorani da osnivaju sopstvene
obrazovne ustanove. Zahvaljujući dostignućima Edvarda van Halena i Rendija
Roudsa u domenu fuzije klasične i hevi metal muzike, časopisi namenjeni
popularnoj muzici sve više su počinjali da pišu o muzičkoj teoriji i analizi. Međutim,
Volser isto tako navodi i primere pojedinih gitarista koji nisu tako revnosno
proučavali klasičnu muziku ili čak nisu ni znali da čitaju note.
Iako je majka uporno pokušavala da ga privoli klasičnoj
muzici, Ingvija Malmstina je kao i mnoge druge hevi metal gitariste oduševio
Džimi Hendriks. Međutim, njegov prvi plodonosni susret sa klasičnom muzikom
desio se kada je na televiziji gledao nastup jednog ruskog violiniste koji je
svirao Paganinija. U njegovoj delatnosti Volser je prepoznao još jedan korak
napred u tom neobičnom spoju klasične i hevi metal muzike. Pored još veće
virtuozne preciznosti i proširivanja melodijskog i harmonskog jezika hevi metala,
Malmstin je prema Volserovim rečima doprineo svojevrsnoj fetišizaciji
instrumentalne tehničke spretnosti. Na njegovom prvom albumu samo dve pesme
imaju i vokalne deonice, dok su preostalih šest kompozicija čisto
instrumentlane tvorevine, zasnovane na višeslojnim gitarskim trekovima i
solima. Pored ovih elemenata očigledno nasleđenih iz tradicije klasične muzike,
Malmstin je postao poznat i po svom elitizmu, individualizmu i otvorenom
pokazivanju prezira prema popularnoj muzici, u kojoj nije više pronalazio
inventivnost. Takva okupiranost sobom i želja za izdvajanjem povezuje hevi
metal sa klasičnom muzikom. Međutim, Volser je zauzeo kritički stav prema
ovakvoj tendenciji u hevi metal muzici, smatrajući da je taj put pogrešan pošto
udaljava muzičare od svoje publike.
Volser je u svom radu želeo da prikaže, kako sam kaže, neke
od rezultata koji su proistekli iz tog neobičnog susreta između hevi metal i
klasične muzike, ističući da su mnogi istoričari i kritičari popularne muzike
propustili da ozbiljno shvate ta dostignuća. Njegova želja nije bila da podigne
status hevi metala kroz povezivanje sa konstruisanim prestižom klasične muzike
nego je hteo da pokaže kako su upravo rok gitaristi bili ti koji su ponovo
stvorili muziku svojih heroja iz prošlosti. Oslanjajući se na Adornovu kritiku
usmerenu na ljubitelje stare muzike, koji su kompozitore poput Baha učinili
„neutralizovaniom kulturnim spomenicima“, Robert Volser zaključuje da su hevi
metal muzičari bili ti koji su reanimirali muziku prošlosti, prilagođavajući
njene prepoznatljive znake, danas već toliko poznate zbog njihovog recikliranja
u mas medijima, za sopstvene potrebe i za drugu publiku. Potvrdu svog
pozitivnog stava prema aproprijacijama elemenata klasične tradicije u hevi
metal muzici Volser pronalazi i u stavovima Vološinova i Bahtina, koji su
raspravljali o upotrebama znakova u savremenim društvenim odnosima. Prema
njihovim stavovima, znaci ne odražavaju samo interese društvenih grupa koje ih
koriste, nego dolazi i do njihovog prelamanja kada ih različite grupe
upotrebljavaju u različite svrhe. Tada dolazi do pojave svojevrsne multiakcentualnosti odnosno ukrštanja
različito orijentisanih akcenata u svakom ideološkom znaku, što svedoči o tome
da su znaci zapravo poprište borbe društvenih klasa. Zahvaljujući tim ukrštanjima,
znak održava svoju vitalnost, dinamizam i mogućnost daljeg razvoja. Volser
smatra da muzikolozi nisu dovoljno pažnje posvetili hevi metal muzičarima zbog
toga što se u tradicionalnoj muzikologiji i dalje oseća jak uticaj kulturnog
hegemonizma, koji nam, prema mišljenju Kristofera Smola, i dalje nameće stav da
je barijera između klasične i popularne muzike nepremostiva. Prisvajanjem
elemenata klasične muzike, naglašava Volser, hevi metal muzičari su dokazali
upravo suprotno.
No comments:
Post a Comment