Najveći deo njegovog kompozitorskog stvaralaštva zauzimaju simfonije i solo-pesme. Posebna karakteristika Malerovog opusa jeste upravo prožimanje ova dva žanra. Kao ilustracija poslužiće ciklus solo-pesama Pesme lutajućeg kalfe i Malerova Prva simfonija u D-duru. Drugu pesmu ciklusa Ging heut' über´s Feld Maler je upotrebio u prvom stavu svoje simfonije. Evo kako zvuči ta pesma!
Jedinstvo solo-pesme i simfonije u Malerovom stvaralaštvu je organsko, jer kako kaže muzikolog Derik Kuk „...njegove pesme prirodno doživljavaju procvat u simfonijskim stavovima, bivajući već simfonijski i zamišljene.“ Uostalom, pesmu smo i čuli u verziji za glas i orkestar, iako je prvobitno zamišljena uz klavirsku pratnju Malerov simfonizam nadovezuje se na tradiciju bečke muzičke prošlosti, sjedinjujući poetsku programnost Betovena, monumentalnost Bruknera i liriku Šuberta, često blisku austrijskoj narodnoj muzici.Sada kad znamo kako zvuči navedene pesma, lako možemo prepoznati dve melodije u prvom stavu Prve simfonije.
Još nekoliko detalja vezanih za Malerovo muzičko pismo vredi istaći: u prethodnom odlomku mogli smo čuti i trubne signale koji evociraju svirku vojnih orkestara iz vremena Malerovog detinjstva, kao i kratak motiv u klarinetu koji asocira na zvuk kukavice. Evociranje davno izgubljene mladosti i zvukova prirode često se javlja u Malerovim delima. Jedna od najvažnijih karakteristika Malerovog simfonizma jeste spajanje banalnosti i apsurda sa dubokom ozbiljnošću i groteskom, čime se najavljuju sredstva muzičkog ekspresionizma. U odlomku trećeg stava Prve simfonije mogu se čuti navedeni elementi: najpre groteskno izobličavanje popularne dečje pesmice "Bruder Martin" i njeno preznačavanje u posmrtni marš, potom zvuci nekakve seoske orkestarske bande i ritmovi bečkog valcera. Iz ovog neobičnog spoja različitih zvučnih slojeva krije se zapravo identitet Gustava Malera, formiran na slikama teškog detinjstva ispunjenog smrću svoje braće i roditeljskim svađama. Zvuci popularne muzike tog doba upotpunjuju sliku umetnikovog muzičkog okruženja iz perioda detinjstva provedenog u mestu Jihlava u češkom delu Monarhije.
Takođe je važno napomenuti da je Maler u skladu sa tada već ustaljenom tradicijom uveo soliste i hor u simfonijsku partituru. Pošto je Betoven to učinio u svojoj Devetoj simfoniji, njegovi naslednici su nastavili u tom smeru, dalje proširijući granice simfonijskog žanra. Tako u Malerovoj Osmoj simfoniji imamo itekako značajnu ulogu horskog ansambla i vokalnih solista. Svojim kompozitorskim stvaralaštvom Gustav Maler je načinio vezu između austrijsko-nemačke tradicije 19. veka i modernizma ranog 20. veka. Direktno je uticao na pripadnike takozvane Druge bečke škole – Arnolda Šenberga, Albana Berga i Antona Veberna. Za kraj ovog članka o Malerovom stvaralaštvu, samo jednom od mogućih pogleda da umetnikovo delovanje, predlažem jedan od najlepših stavova simfonijske literature - Adađeto iz Pete simfonije.
No comments:
Post a Comment