Rihard Gerstl: Porodica Šenberg (1908) |
Na poziv Vasilija Kandinskog, Šenberg je 1911/12. izložio četiri slike na prvoj izložbi grupe Plavi jahač u Minhenu. U jednom pismu Kandinskom 8. marta 1912 godine Šenberg je naglasio da slikarstvo ni u kom slučaju nema istu vrednost kao njegova muzika, jer je sebe smatrao „outsajderom, amaterom, diletantom“. U razgovoru iz 1949. godine Šenberg je rekao: „Slikanje je za mene bilo isto kao i stvaranje muzike. Za mene je to bio način da se izrazim, da predočim osećanja, ideje.“ Svoje slikarstvo je opisao kao muziciranje u bojama i formama. „Kao slikar bio sam amater. Nisam imao nikakvo teorijsko školovanje i samo malo estetskog, i to samo iz opšteg obrazovanja.“
R. Gerstl: Arnold Šenberg |
Autoportreti
„Spreman sam da sebi poziram i uvek sam dostupan kada želim da slikam.“
U slikarskom opusu Arnolda Šenberga preovlađuju autoportreti. Nastajali su u periodu od 1905. do 1944. godine. Oni su mu bili način da dokumentuje stanje uma u određenim trenucima u životu. Autoportreti su slike u ogledalu, oni ponekad prelaze granicu između utisaka i fantazije, mogu biti bogato u detaljima razrađeni ili šematski urađeni, mogu se naći u skicenbloku ili na platnu. Ono što značajno razlikuje autoportrete od drugih Šenbergovih dela jeste to što su u mnogo većoj meri datumirani, pa se mogu doneti određeni zaključci o kontekstu koji okružuje njihov nastanak. Čini se da su autoportreti često nastajali u kriznim trenucima.
Arnold Šenberg: Autoportret (1933) |
Osim Gerstlovog samoubistva, još jedan događaj u kompozitorovom životu je uzburkao kulturnu javnost u zemlji i inostranstvu. Naime, 21. decembra 1908. godine izveden je njegov Drugi gudački kvartet. Danima nakon koncerta se o tome pisalo u novinama. Iz tog perioda potiče autoportret koji je jedinstven po svojoj perspektivi. Krajem januara 1910. godine preselio se u Hicing. U novom stanu 13. februara nastaje Plavi autoportret, na kojem nedostaje levo uvo. Osim što asocira na van Goga, ima i drugo značenje. Odnosi se na kritiku koncerta koji je održan 14. januara 1910. godine u Sali Erbar. Tada su premijerno izvedena dela iz op. 11 i 15. Kritičar Julijus Korngold je celokupni prikaz tematizovao oko problema slušanja odnosno kako je Šenbergova muzika uticala na osetljivi organ kao što je uho, te zaključio da je umetnikova muzika bila poput grimase za uši.
Arnold Šenberg: Plavi autoportret |
Portreti
Šenbergovo portretno slikarstvo u početku pokazuje uticaj Riharda Gerstla, koji se generalno smatra ključem za kompozitorovo bavljenje likovnom umetnošću. To prisustvo je očigledno u portretu Šenbergove ćerke Trudi koji se nalazi u Bečkom muzeju. Uz izuzetak portreta osoba iz porodičnog kruga, koje se nalaze u skicenblokovima i sveskama, ostali potiču pretežno iz perioda nakon Gerstlove smrti. Portretisane osobe uglavnom su iz Šenbergovog ličnog okruženja: žena Matilde i deca Gertrude i Georg, Klara i Aleksandar Zemlinski, potom prijatelji, učenici i interpretatori: Helene Nahovski i Alban Berg, Karl i Marijeta Verndorf; ljudi iz bečkog kulturnog života: muzikolog Hugo Botštiber, izdavač Emil Hercka i galerista Hugo Heler.
Portret Helene Nahovski, koja je bila udata od 1911. godine za Berga, takođe je nastao u Šenbergovom stanu, što se prepoznaje po tome što samog sebe navodi – na zidu su okačene njegove slike „Meso“ i „Pogled“. O svojim portretima Šenberg je rekao:
„Nikad nisam video lica, već, pošto sam ih uvek gledao u oči, njihove poglede. Zbog toga mogu da imitiram čovekov pogled. Međutim, slikar može kroz pogled da obuhvati celu ličnost – ja jedino vidim dušu.“
Arnold Šenberg: Pogled (1910) |
Utisci i fantazije
Prepoznaje se izvesni „austrijski element“ u Šenbergovom slikarskom opusu, jer je bio blizak predstavnicima ranog ekspresionizma kroz dela Gerstla, Openhajmera i Kokoške, kao i istraživanjima savremenika Sigmunda Frojda. Impresije i fantazije naslikane 1910. godine slikaju horizonte unutrašnjeg života. Dela Edvarda Munka, sa kojima mogu da se porede navedena Šenbergova ostvarenja, kompozitor je imao prilike da vidi, kao i skice za Ibzenovu predstavu „Duhovi“. Šenberg se inače interesovao za nordijski modernizam. Za Šenbergove „Vizije“ iz 1912. godine Kandinski kaže da su „osećanja uma koja ne mogu da pronađu muzički formu“. Međutim, Šenberg je želeo da se njegove vizije posmatraju kao pogledi:
„S jedne strane, imao sam slabo pamćenje kada se radi o odlikama lica, ali s druge strane mogao sam da nacrtam lice neke osobe u svega nekoliko poteza nakon jednog pogleda. Nikad nisam bio u stanju da objasnim tu kontradikciju dok nisam otkrio da ona stoji u vezi sa jednom drugom sposobnošću: ja mogu da kopiram pogled većine ljudi! I to je zbog toga što ja ljude gledamo jedino u oči...Stoga, moji crteži bi postajali sve gori nakon prvih skica, kada bih želeo da dodam detalje. Zbog toga su verovatno moje takozvane Vizije uvek pogledi.“
Pejzaži
Šenbergovi prikazi prirode nastajali su uglavnom u formi skice ili akvarela, bilo na otvorenom tokom odmora na jezeru Traun ili u stanu u Hicingu. Iz tog dela opusa naročito se ističe prikaz Malerove sahrane. Šenbergov mentor i umetnički uzor Gustav Maler je umro 18. maja 1911. godine. Četiri dana kasnije je sahranjen. Nakon sahrane nastaje Šenbergov prikaz na kojem se vidi tamni grob oko kojeg su samo maglovito prikazane figure. Velika figura koja se ističe u odnosu na ostale, natkriljujući ih, kolenom se oslanja na levu ivicu groba. Stručnjaci smatraju da bi to mogao bi biti sam Šenberg.
Tehnički aspekti
Više od 50 tehnika i kombinacija materijala mogu se identifikovati u Šenbergovom slikarskom opusu. Oslanjao se na uobičajene materijale koje je mogao nabaviti od umetnika. Kada je slikao ulja uglavnom je koristio karton, jer je bio jeftiniji od platna i na njemu se lakše, možda i spontanije moglo slikati. Šest slika nastalo je na troslojnoj šperploči, što je bila nova vrsta materijala uvedena oko 1910. godine. Na crtežima Šenberg često postavlja različite materijale jedan pored drugog. Koristi industrijski proizvedene boje, a ponegde na crtežima upotrebljava materijale na bazi voska. Šenberg preferira slikanje na bazi vode. Na nekim delima je moguće kombinovanje bojica i voštanih boja, kao i kreda u boji.
Uvek okružen svojim slikama
Opisi savremenika i istorijske fotografije pokazuju da je Šenberg voleo da se okruži svojim slikama. U januaru 1909. godine novinar piše o poseti Šenbergovom stanu u ulici Lihtenštajn:
„Slike koje ukrašavaju zidove govore mi da umetnik koristi i četkicu. Sa neverovatnim talentom, u širokom impresionističkom maniru...“
Posetioci koji su dolazili u Šenbergov dom kada je živeo u Medlingu mogu su da vide slikareve engimatske predstave vizija i pogleda. Darijus Mijo je sa Fransisom Pulenkom posetio Šenberga 1922. godine. On se seća tih slika i zapisuje:
„Pili smo kafu u trpezariji i na zidovima su bile Šenbergove slike. Lica i oči, oči, oči - bila su svuda!“
Helene Volfzon je prilikom posete Šenbergu u Berlinu početkom tridesetih godina takođe na zidovima gledala autoportrete kompozitora.
Vebernova ćerka Marija Halbih osećala je nelagodu prilikom susreta sa Šenbergovim slikama:
„Tamo je bilo strašno turbno i mračno. Šenbergove slike su visile na zidu; ostavljale su neprijatan utisak na mene. Kao dete sam bila prilično uplašena. Bio je to jezivi osećaj kada ulazite u trpezariju Šenbergovog stana.“
„Bilo je to ujesen 1925. godine. Došao sam u Beč
kao mladić sasvim nepripremljen da učim sa Šenbergom. Nisam imao predstavu
kako on izgleda, pa sam odmah bio veoma impresioniran njegovim očima. Iako je
on bio mali, mršavi čovek, činilo se da me gleda s visine iako sam ja bio
poprilično visok. Činilo se da njegov ispitivački pogled bio neverovatno
supreioran.“
Šenberg je opisao svoje umetničke sposobnosti kao osećaj za propociju, dimenzije, unutrašnju logiku i formalni balans, što mu je omogućilo i da komponuje muziku. Iako pravi paralelu između slikarstva i muzike, smatra da u prvoj umetnosti ne teži razvoju same slikarske veštine kao što rade pravi slikari. Za slikanje mu tehnika nije bila važna, pa je ono što je slikao bilo podvrgnuto ekspresiji koja nije bila ničim uslovljena.
Fuzija kreativnosti i veštine
Šenberg je, inače, bio veoma kreativan i stalno je nešto pravio ili prepravljao, kaže njegova ćerka Nurija Šenberg Nono. To je radio u slobodno vreme, kada nije komponovao ili držao časove muzike. Dvadesetih godina prošlog veka dizajnirao je varijantu šaha za
četvoro igrača koja se igra na podlozi 10x10. Podlogu je sam napravio od
jednostavnih materijala. Postoji nekoliko njegovih dizajna nameštaja, planovi za izradu
mehaničke muzičke pisaće mašine, karte za igranje koje je sam dizajnirao, kao i
metod za beleženje teniskog meča (Šenberg je bio pasionirani igrač tenisa).
Takođe je pravio i unapređivao kancelarijski materijal za svakodenvnu
upotrebu, kao što je recimo naprava pomoću koje bi crtao linijski sistem, putujući
stalak za note, roleri za selotejp i držači olovaka. Zanimljivo je da bi kada su, recimo, olovke bile toliko kratke da se drže među prstima, Šenberg dodavao kartonske nastavke kako bi ih maksimalno iskoristio. Sam je pravio i pečate od drveta u koje bi izrezbario svoje inicijale.
No comments:
Post a Comment