Mladi Rihard Štraus |
Često se može čuti da su pojedini kompozitori bili rođeni za pisanje određenog žanra - recimo, Šopen se gotovo u potpunosti posvetio klaviru, Šuman je bio bolji u minijaturama poput klavirskih komada i solo pesama nego u pisanju simfonija, a pojedini su neverovatno znalački pisali za orkestar. Takav je bio Rihard Štraus, nemački poznoromantičarski kompozitor, posebno važan kao autor simfonijskih poema i opera. On je odigrao veoma važnu ulogu u razvoju nemačke muzike na prelazu vekova, a posebno se istakao kao muzičar koji je uspešno koristio sve izražajne i tehničke mogućnosti orkestra. Kako mu je otac Franc bio prvi hornista minhenskog dvorskog orkestra, Rihard Štraus je rano počeo da uči klavir i violinu, a prve kompozicije je zabeležio sa svega šest godina. U srednjoškolskim danima počeo je da uči teoretske predmete, kompoziciju i instrumentaciju kod pomoćnika dirigenta očevog orkestra, te je sa svega dvadesetak godina privukao pažnju čuvenog dirigenta Hansa fon Bilova, koji mu je 1885. godine ponudio mesto dirigenta majningenskog orkestra.
![]() |
Zaista je neverovatno da je ovu kompoziciju, snažnog i raznobojnog orkestarskog zvuka, koji na slušaoca ostavlja osećaj preplavljenosti, napisao Rihard Štraus u svojoj 24. godini. U završnom odlomku simfonijske poeme Don Žuan mogli smo konstatovati postojanje ne samo orkestarskog aparata velikih dimenzija, čemu se naročito težilo u drugoj polovini 19. veka, već i izrazito virtuozni tretman svih instrumentalnih grupa, koje u gusto orkestriranom muzičkom toku stvaraju krajnje neverovatan zvučni rezultat. Ova tipično poznoromantičarska kompozicija, kao i mnoge druge iz tog doba, postavlja ne samo velike interpretativne zahteve pred instrumentaliste, već i pred dirigenta koji svojim umećem i znanjem mora da stvori skladnu zvučnu celinu i to nakon velikog broja proba, što ove kompozicije nesumnjivo i zahtevaju.
Još jedna Štrausova kompozicija donosi obilje raznolikog orkestarskog zvuka, oplemenjenog vatrometom instrumentalnih boja, virtuoznih pasaža i uspešnog dočaravanja zgoda i nezgoda glavnog junaka. U ovom veoma efektnom delu Štrausa prepoznajemo i kao umetnika sposobnog za sugerisanje muzičkog humora. U pitanju je verovatno umetnikova najpoznatija simfonijska poema Til Ojlenšpigel, komponovana 1895. godine. Naslovni junak kompozicije potiče iz srednjovekovne nemačke folklorne baštine. Til Ojlenšpigel je bio lakrdijaš i putujući zabavljač koji je zbijao neslane šale i rugao se porocima svog doba, razotkrivajući licemerje, pohlepu i druge mane. Štraus je veoma sugestivno, sa gotovo sceničnim efektom, prikazao priču o Tilu koji jašući na svom konju prolazi kroz određene krajeve, praveći lakrdije i zbijajući šale sa svima koje sretne. Karakteristične teme u deonicama horni i klarineta sa početka dela predstavljaju muzičke simbole glavnog junaka, ali i drugi likovi i situacije koje nastaju usled Tilovog zabavljanja veoma su znalački dočarani upotrebom velikog poznoromantičarskog orkestra. Kraj ove simfonijske poeme završava se Tilovim hapšenjem i smrću pogubljenjem, jer zbog svojih lakrdija biva optužen za bogohuljenje.
Još jedan primer složenog orkestarskog tkiva pronalazi se u partituri Štrausove simfonijske poeme Tako je govorio Zaratustra, komponovane prema istoimenoj filozofskoj raspravi Fridriha Ničea.
Značajnim simfonijskim radovima programskog smera, u kojima pokazuje svoje ogromno tehničko znanje i osećaj za raznobojan orkestarski zvuk, Štraus je uspostavio svoje mesto kao najznačajniji kompozitor između Vagnera i Hindemita. Izgradivši prepoznatljiv orkestarski zvuk u svojim instrumentalnim kompozicijama, on je postavio dobru osnovu za svoje operske radove kojima je pribegao tek pred kraj 19. veka. U svojim muzičko-scenskim delima Rihard Štraus nije samo zaoštrio poznoromantičarski harmonski jezik u pravcu nadolazećeg ekspresionizma, već je uneo i novine u tematiku operskog žanra. Uskaldu sa odabranom temom ovog članka, biram još jednu kompoziciju u kojoj Štraus pokazuje sposobnost poigravanja izražajnim mogućnostima orkestarskog aparata. Reč je o odlomku iz njegove opere "Saloma" - Igra sedam velova. Ova jednočinka donosi priču o izopačenoj princezi Salomi koja je prema Novom Zavetu od svog očuha Iroda tražila glavu Jovana Krstitelja kao nagradu za svoju igru. U ovoj veoma upečatljivoj sceni, koja od operske pevačice iziskuje značajnu plesnu kreaciju, orijentalni prizvuk je naročito sugerisan upotrebom oboe i flaute. Saloma postepeno skida svojih sedam velova dok ne ostane potpuno naga na sceni.
No comments:
Post a Comment