Renoarove slike su karakteristične po živopisnim i zasićenim bojama, najčešće su usmerene na prikazivanje ljudi u intimnim i neformalnim kompozicijama. U prepoznatljivom impresionističkom stilu, Renoar je sugerisao detalje scene pomoću slobodnog pokreta četkice, tako da se figure nežno stapaju jedna s drugom i okolinom. Krajem šezdesetih godina 19. veka, kroz praksu slikanja svetlosti i vode na otvorenom, Ogist Renoar i njegov prijatelj Klod Mone otkrili su da boja senki nije smeđa ili crna, već da predstavlja refleksiju boja predmeta koji ih okružuju, efekat danas poznat kao difuzna refleksija. Postoji nekoliko parova slika na kojima su Renoar i Mone radili paralelno, prikazujući iste prizore.
Jedno od najpoznatijih impresionističkih dela je Renoarova slika iz 1876. godine – Ples u Le Mulan de la Galet. Slika prikazuje scenu na otvorenom, prepunu ljudi u popularnoj bašti za ples, blizu mesta u kojem je živeo. Radovi nastali u ranoj fazi umetnikove zrelosti bili su tipično impresionistički prikazi stvarnog života, puni blistavih boja i svetlosti. Za potrebe ovog platna Renoar je zamolio prijatelje da mu poziraju - bili su to slikari, novinari, vladini službenici. Slikar je figure na slici zasuo svetlošću i senkama dočaranim mrljama koje igraju po telima, tkaninama, predmetima i tlu.
Iz kasnije faze stvaralaštva poznati su i njegovi prikazi scena u kući. U tom domenu čuvena je slika Devojke za klavirom iz 1892. godine, koja pripada takozvanom bisernom periodu. Na ovom platnu tonovi boja u pozadini ponavljaju boje kojima su naslikane devojke. Nabori haljine plave devojke osenčeni su plavom bojom koja se povezuje s njenom zelenoplavom mašnom i pozadinom. Svetlocrvena haljina i smeđa kosa druge devojke imaju svoj eho u stolici i klaviru.
Zvanično je prvi put izlagao u Parizu na Salonu 1864. i naredne godine na Majskom salonu. Za njegov dalji rad, postalo je značajno druženje i izlaganje s impresionistima. Kako je početkom devedesetih godina oboleo od reumatizma, preselio se na jug Francuske. Iako mu je bolest u velikoj meri ograničavala pokrete, on je i dalje neumorno stvarao do kraja života. Poslednji put je posetio Pariz 1919. godine da bi u Luvru video izložen svoj portret gospođe Šarpantje. Tada je već bio u kolicima i vozili su ga kroz muzej. Umro je u decembru iste godine.
„Ma šta slikao Renoar i ma u kojoj tehnici stvarao, iskrenost doživljaja i pečat njegove, u život zaljubljene ličnosti, napajali su delo pregrštima istinite poezije. Umetnost je bila jedini smisao njegovog postojanja. Njome se bavio bez predaha i ništa ga drugo nije moglo otrgnuti od toga. Stari majstor, zgrčen od reumatizma, paralizovan, s kičicom vezanom među prstima, ali pogledom svežim i sigurnim, slikao je bukvalno do smrti, a da – slično Ticijanu – suton nije pomračio radost u zlatu večnog leta njegove umetnosti.“ – ovako je o Renoaru govorila istoričarka umetnosti Katarina Ambrozić.
Renoar je bio veoma plodan slikar. Tokom života je naslikao nekoliko hiljada umetničkih dela. Slikanje nije sanjarenje. To je uglavnom fizički posao i moraš biti dobar radnik kad se njime baviš, govorio je Renoar. Nekoliko sati pred smrt poslednji put je zatražio da mu donesu četkice i boje. Kad je kasnije odložio pribor, promrmljao je: Tek sad počinjem da shvatam ponešto o ovome.
No comments:
Post a Comment